Der mangler snarere 2.700 ekstra speciallæger
![](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fcontent.ugeskriftet.dk%2Fsites%2Fdefault%2Ffiles%2FHenrik%25C3%2598marck25.jpeg&w=3840&q=75)
Ugeskrift for Læger havde 9. december 2024 et interview med vores glimrende formand Camilla Rathcke omkring manglen på speciallæger i fremtiden. Lægeforeningen har udpeget ti specialer med særlige behov for øget uddannelseskapacitet, så sundhedsvæsenets fremtidige behov for lægefaglig dækning og kompetencer kan indfries, og her var beregnet et underskud på 2.000 speciallæger.
Normalt har jeg det lidt stramt med interessenters og organisationers endeløse krav om svære vilkår og behov for flere ressourcer, for vi befinder os jo overordnet set trods alt i et samfundsøkonomisk nulsumspil, men her blev jeg alligevel noget overrasket.
Lad mig først og fremmest understrege, at jeg 100% bakker op om behovet for øget dimensionering af de omtalte ti veletablerede specialer som vigtige og nødvendige for at løse behovene i fremtiden, men jeg bliver også nødt til at række en hånd i vejret.
Det speciale, som Sundhedsstyrelsen har tildelt nøglerollen i landets 21 akutmodtagelser, der årligt håndterer størstedelen af 1,8 mio. akutte hospitalskontakter, er ikke nævnt med et ord. Specialet er akutmedicin. Godkendt i Danmark 2017 på linje med de fleste EU-lande og det nyeste danske lægefaglige speciale efter almen medicin i 1993.
Ved opslag i Styrelsen for Patientsikkerheds autorisationsregister er der d.d. registreret 172 speciallæger i akutmedicin, hvoraf flere ikke arbejder klinisk i specialet længere, og 60% er 50+.
Region Sjælland har ved forespørgsel fra Dansk Selskab for Akutmedicin (DASEM) tidligere anslået et samlet behov for 100 speciallæger i akutmedicin til regionens fire akutafdelinger. Ekstrapoleres dette tal til hele Danmark, er behovet ca. 700 speciallæger. Hertil en voksende efterspørgsel fra forsvaret og præhospitalet efter akutmedicinske generalistkompetencer.
I øjeblikket er der dimensioneret 35 HU-stillinger i akutmedicin på landsplan årligt. Dvs. at en målopfyldelse på 700 speciallæger vil tage ca. 20 år. Er det ikke en mangelsituation af de større?
I vores branche er symptomet neglekt alvorligt, og jeg synes, at det er særligt alvorligt, når vores egen Lægeforeningen tilsyneladende slet ikke har det akutmedicinske speciale i bevidstheden, mens organisatoriske forandringer og omstilling til rette faglighed i mødet med den uafklarede akutte patient buldrer løs i resten af landet.
Med ønsket om et godt nytår til alle og en god start på Sundhedsreformen.
Fakta
Fakta