forfatter: Helle Petersen
Forlag: K_benhavn: B_rsens forlag, 2008
SIDER: 126
Pris: 199 kr.
ISBN: 978-87-7664-317-1
Er kommunikationsproblemer centrale i det danske sundhedsvæsen? Ja da, i næsten en hvilken som helst avis kan man være sikker på at finde et eller flere indlæg, som handler om emnet, og ca. 40% af sagerne i Patientklagenævnet har basis i oplevelsen af mangelfuld kommunikation.
Bogen tager udgangspunkt i ovenstående og giver dels et signalement af den eksisterende kommunikationskultur i hospitalssektoren og dels anvisninger på og forslag til kommunikationsstrategi. De centrale kapitler i bogen handler om forventningsstyring, kommunikationskultur, forandringskommunikation og kommunikationsplaner.
Det centrale budskab i bogen er, at den gode hospitalskommunikation er baseret på en ledelsesmæssig indsats på afdelingsniveau, hvor der gives gode forslag til adfærd og rutiner på mange forskellige niveauer i den daglige kontakt med patienterne. Forfatteren gør selv opmærksom på, at der ikke er tale om en videnskabelig tilgang til problemstillingerne, men at der tages udgangspunkt i eksisterende, velkendte indvendinger fra patientsiden og håndtering af disse problemstillinger på to afdelinger med høj henholdsvis lav score i patienttilfredshedsundersøgelser.
Bogen er let læselig og kan anbefales som inspirationskilde. Dens styrke er de mange gode og konkrete forslag til håndtering af kommunikationsproblematikker, svagheden er den i bogen implicitte antagelse, at alle kommunikationsproblemer kan løses ved en strategisk og planlægningsmæssig indsats - men der er næppe tvivl om, at de holdningsændringer, som bogen lægger op til, vil kunne løfte kommunikationsniveauet generelt.