Skip to main content

E-sundhedsvæsen skal gøre en forskel

Direktør Morten Elbæk Petersen, sundhed.dk E-mail: mep@sundhed.dk

1. nov. 2005
3 min.

I løbet af det seneste årti har bankverdenen gennemgået en stor forandring. Kunderne er i stigende grad begyndt at kommunikere elektronisk med deres bank om mindre spørgsmål. Det betyder, at de bankansatte kan bruge tiden på vigtigere ting i kundeplejen.

På samme måde vil e-sundhedsvæsenet betyde, at sundhedsfagfolk kan bruge deres kræfter, der hvor det for alvor gør en forskel for patienterne.

Der er en ny generation af e-sundhedsydelser på trapperne. Over de næste ti år vil vi i sundhedsvæsenet undergå den samme forandring som bankvæsenet. Nogle af de ydelser, der kommer nu, er den personlige elektroniske medicinprofil, oplysninger om ventetider, kvalitetsdata m.m. og pilotforsøg med elektroniske prøvesvar og journaler.

Allerede nu er internettet næsten lige så vigtigt som egen læge, når danskerne søger information fra det offentlige sundhedsvæsen. 39% foretrækker at søge information hos lægen, mens 37% søger på nettet, der dermed klart distancerer apoteket (6%), opslagsbøger (6%) mv.

Et elektronisk sundhedsvæsen rummer mange muligheder. Vores vision er bl.a., at læger kan diskutere behandlingen af patienter elektronisk, og at patienter kan følge deres journaler hjemmefra. Alle oplysninger om en patients behandlingsforløb skal være tilgængelige, men kun for patienten selv og personalet med ansvar for behandlingen.

De nye enkeltydelser bygger naturligt videre på det grundlag, der er skabt med sundhed.dk over det sidste år. Sundhed.dk vil samle alle de gode elektroniske tilbud til sundhedsfagfolk, som bliver skabt rundt omkring i landet. Visionen er at samle al relevant information om sundhedsvæsenet samt sikre kommunikation mellem sundhedsvæsenet og borgerne samt mellem de forskellige parter i sundhedsvæsenet.

Jens Winther Jensen peger i Ugeskrift for Læger side 2313 på, at sundhed.dk også skal være stedet, der stiller viden til rådighed for landets læger. Det er en fornuftig ambition. I første omgang er vi rigtig glade for, at det lykkedes at stille Cochrane-databasen til rådighed på sundhed.dk. Det er et område med plads til mange udviklingsmuligheder og visioner.

Men sundhed.dk er andet end en vision. Samarbejdet og sundhed.dk's indholds- og servicemæssige grundlag er holdbart. Det fik vi bl.a. bekræftet, da sundhed.dk og MedComs sundhedsdatanet sammen vandt den prestigefyldte førstepræmie som årets bedste europæiske e-sundhedsprojekt inden for kategorien eHealth Administrative Support Tool and Service for Citizens.

Skal Danmark blive ved med at vinde priser inden for e-sundhed, kræver det, at hele sundhedsvæsenet arbejder sammen. Af helt nødvendige datasikkerhedsmæssige grunde, kan vi naturligvis ikke arbejde med persondata uden en sikkerhedsløsning. Denne løsning hedder i Danmark den digitale signatur. Såvel sygehuslæge, den praktiserende læge som naturligvis patienten skal kunne identificere sig via en egen digital signatur. Først når vi i sundhedsvæsenet er klar med vores digitale signaturer, kan vi for alvor tilbyde patienterne brug af den nye medicinprofil, e-booking af tider, e-mail-konsultation i relevante tilfælde osv. Og jo, installationen er besværlig, men ikke sværere end at installere den nye videomaskine derhjemme. Så lad os komme i gang: for praktiserende læger tilbyder TDC frem til den 1. december fortsat, at man gratis kan bestille en digital signatur.

De nye tilbud giver nye muligheder. Men vi skal naturligvis ikke kaste os hovedløst ind i den fagre nye it-verden. Over de næste år er det vigtigt at få en diskussion i gang i sundhedsvæsenet om den gode brug af og integration af e-sundhedsydelser i sundhedssystemet. Det er også nødvendigt for sundhed.dk at høre, hvad der bekymrer og begejstrer jer, så vi kan gøre det rigtige.