Ingen kritik
Det er bemærkelsesværdigt, at der endnu ikke findes systematisk kritik af value-based healthcare. Det kan skyldes, at en række af idéerne er indlysende "rigtige": Hvem kan være uenig i, at det drejer sig om forbedring af patienternes helbred, og at afregning i det mindste delvist bør kobles til kvalitet? En anden forklaring er, at "værdi" appellerer til mange – og derfor med en mangfoldighed af mulige (mis)tolkninger. Værdi er jo noget, der kan tolkes forskelligt. En tredje forklaring på den manglende debat er ikke mindst, at konceptet endnu kun få steder er omsat til praksis. Det sidste fremgår tydeligt af en 2016-analyse fra the Economist Intelligence Unit [4].
Karolinska Universitetssjukhuset har taget mange af idéerne til sig, men i november måned 2016 kom der markante meldinger fra lægeside og øvrige fagforeninger om at stoppe indførelsen og ønske om afskedigelse af Boston Consulting Group, som har været en markant markedsfører af value-based healthcare [5].
Værdibaseret afregning
Hvad er værdibaseret afregning, og er det så veludviklet, at det kan afløse DRG/DAGS-systemet? Det korte svar på det sidste er nej, og svaret på det første er, at det ved nærmere eftersyn ikke er så nyt endda og på ingen måde færdigudviklet.
I den amerikanske version er værdibaseret afregning stort set lig med "bundled payment", hvorved forstås forløbsafregning – normalt for sygehuse, men ideelt set også for andre organisatoriske enheder. Men her skal man være opmærksom den amerikanske kontekst, hvor DRG-takster f.eks. ikke omfatter lægeomkostninger, hvorved bundling i betydelig grad reduceres til bare at medregne lægeomkostninger og de ambulante ydelser, der ofte leveres uden for sygehuse i store speciallægeklinikker. I det hele taget er forståelse for national kontekst vigtig, når man – nok for ukritisk – vil overføre undenlandske idéer og erfaringer til en konkret national sammenhæng. I Danmark ville bundling derfor oftest være lig med DRG + DAGS og dermed hele sygehusforløbet, uanset at der også undertiden tales om kommuner og almen praksis, men da langtfra al sygehusbehandling involverer f.eks. kommuner, mister det mening at gøre forløbstakster så brede.
Ser man på de svenske erfaringer i en række forsøg i syv len, består værdibaseret afregning af en tredelt takst:
1) En basispakke, som reelt består af DRG-taksten plus ambulante før- og efterkontroller (DAGS): "vårdeepisode ersättning"
2) En garantibetaling, der er en slags "forsikringspræmie", som garanterer behandling for komplikationer m.m. inden for en tidsperiode, typisk 1-2 år
3) En komponent, der honorerer forbedring i sundhedstilstand – hvad der i anden sammenhæng kaldes for "pay-for-performance" (P4P) – en kvalitetsbonus, der afhænger af realiserede outcome-forbedringer.
De to sidste komponenter udgør under 15% af den samlede takst, og hvor kun P4P har direkte relation til outcome. Med andre ord vil afregningen fortsat være drevet af aktivitet. De internationale empiriske erfaringer med effekt af P4P er i øvrigt stærkt blandede og aldrig markant positive.
Porter præsenterede et svensk eksempel om rygkirurgi i København i november 2014. Taksten havde de tre nævnte komponenter: 1) en grundydelse på 42.044 SEK, 2) en garantibetaling på 4.357 SEK og 3) en P4P-komponent på 3.136 SEK. Den første komponent svarer i realiteten til DRG + DAGS og omfatter f.eks. ikke kommunale sundhedsydelser. Komponenterne 2 og 3 svarer tilsammen til ca. 16% af basispakken. I andre eksempler og i USA's Medicare tales der om < 3% for P4P, der efterbetales en tid efter udskrivning. Der arbejdes endvidere med risikojustering, typisk baseret alder, hvilket er almindeligt i de svenske DRG-ordninger, der i modsætning til de danske ikke har ens nationale takster.
Outcome
Omdrejningspunktet for value-based healthcare er behandlingsresultat (outcome). Hvis man meningsfyldt skal tale om værdibaseret afregning, kræver det outcome, om end rollen vis-a-vis udformningen af afregningssystemet dybest set er marginal, nemlig som en art beskeden P4P.
I Danmark er der arbejdet med outcome, kaldet PRO-data (Patient Reported Outcome Data), som ”er data om patientens helbredstilstand, herunder fysiske og mentale helbred, symptomer, helbredsrelateret livskvalitet og funktionsniveau. PRO-data er rapporteret direkte af patienten”. Det handler ikke om tilfredshed med og oplevelse ved behandling. Denne afgrænsning i en rapport fra Trygfonden og ViBIS flugter næsten perfekt med forståelsen i value-based healthcare samtidig med, at målet med anvendelse af PRO-data er at styrke inddragelse af patienter i deres eget forløb og i kvalitetsudviklingen af sundhedsvæsenet.
I PRO-PROM (Patient Reported Outcome Measures)-rapporten skelnes der mellem brug på individ- og populationsniveauet. På individniveauet kan PRO-data bruges i klinisk sammenhæng til f.eks. at målrette en diagnostisk udredning og forbedre behandlingen og til at inddrage patienter i egen behandling. Der er ikke tvivl om, at det er interessen herfor, der driver patientorganisationernes interesse for PROM.
På populationsniveau er der tre anvendelser af aggregerede PROM-data for patientgrupper i forbindelse med forskning, sådan som man gør det rutinemæssigt i kliniske forsøg (typisk såvel generiske (SF36/12, EQ-5D, 15D) som sygdomsspecifikke) og i kliniske databaser. Den porterske forståelse af outcome er utvivlsomt populationsniveauet.
Discussion paper med 84 referencer kan downloades fra www.cohere.dk (discussion papers)