Evidensbaseret psykoedukation i civilsamfundet er klinisk relevant og skaber tværsektorielt samarbejde

Ny integreret effekt- og procesevaluering fra Syddansk Universitet viser, at et evidensbaseret psykoedukationsforløb for pårørende til personer med psykisk sygdom eller udviklingsforstyrrelse både er klinisk relevant og skaber samarbejde på tværs af civilsamfund og psykiatrien. Rapporten konkluderer, at pårørendes trivsel stiger fra før til efter kurset. Stigningen er både statistisk signifikant og klinisk relevant med en moderat stor effektstørrelse, der med rimelighed kan tilskrives interventionen. De pårørendes coping (evne til at mestre), recovery (samhørighed, håb, identitet, mening og empowerment) stiger, og de små til moderat store effektstørrelser indikerer, at ændringerne har en reel betydning i kursisternes hverdag. Mens udbrændthed og ensomhed hos pårørende faldt fra før til efter kurset, styrker interventionen acceptabilitetsforhold som f.eks. øget vidensudbytte, tilfredshed og tryghed og efterlader pårørende forandrede med oplevelsen af fællesskab, samhørighed, perspektiv og handlekraft [1].
Interventionen flugter således med de senere års faglige og forskningsmæssige interesse, anbefalinger og kortlægninger foruden at hvile på solide forskningsresultater med dokumenteret effekt for den syge og pårørende [2]. En opgørelse fra Sundhedsdatastyrelsen vurderer, at mindst 1,3 mio. unikke danskere er eller har været pårørende til personer med psykisk sygdom (forældre, børn, søskende og partnere) inden for de seneste fem år [3]. Mens nye landsdækkende tilfredshedsresultater (LUP) viser, at 45% af pårørende til indlagte og ambulante voksne i psykiatrien ikke oplever at få tilstrækkelig hjælp til at håndtere patientens psykiske vanskeligheder, og 55-69% af pårørende ikke får tilstrækkelig hjælp til at holde sig til patienten i hverdagen [4], viser en ny national kortlægning baseret på survey- og registerdata af VIVE, at pårørende til personer med psykisk sygdom og udviklingsforstyrrelser i Danmark i høj grad efterspørger tilbud med karakter af undervisning om sygdommen/tilstanden og om at være pårørende [5].
Psykodukation til pårørende (pårørendekurset), udbudt af landsforeningen Bedre Psykiatri, er et evidensbaseret, manualiseret program, der ledes af kursusledere og drives landsdækkende i formaliseret samarbejde med alle regionerne. Programmet består af seks undervisningssessioner fordelt over en periode på 6-12 uger afhængigt af lokale hensyn. Interventionen er et gruppebaseret lavtærskeltilbud uden krav om visitation eller forudgående screening, hvilket bidrager til at gøre det lettilgængeligt for en bred gruppe af pårørende upåagtet alder, pårørenderelation, diagnoser og erfaring som pårørende. I projektperioden er der gennemført 57 kurser på landsplan, og i gennemsnit har der været 19 tilmeldte pr. kursus (1.055 tilmeldte i alt) foruden løbende ventelister og interesselister [1].
Evalueringen tydeliggør samlet set, hvordan en evidensbaseret intervention for pårørende kan implementeres effektivt, fleksibelt og lokalnært i civilsamfundet, men også, hvordan den skaber umiddelbare, positive effekter af klinisk relevans. Indsatsen styrker pårørendes rolle både som essentielle medspillere i de syges forløb, i behandlingen og som selvstændige individer i egen ret og med egne behov [1]. Ikke mindst konstateres, at det er muligt at udnytte det civile potentiale i en national, systematisk og storskalamæssig løsningsmodel gennem et bæredygtigt og frugtbart partnerskab med psykiatrien, når velfærdstilbud udvikles og implementeres.