Skip to main content


En bog om GUA - hvad i alverden er det? Undertegnede har ikke hørt denne betegnelse tidligere og ville ikke umiddelbart synes, at den var relevant. Det drejer sig dog om noget inter-essant og velkendt, en psykiatrisk diagnose til børn - gennemgribende udviklingsforstyrrelse. Ved gennemgribende udviklingsforstyrrelser (ICD-10 F-84) er der tale om forstyrrelser af kommunikation og socialt samspil. I undergruppen GUA/ »anden« placeres børn som ifølge psykiater Niels Bilenberg er »måske de mest syge børn, som henvises til de børnepsykiatriske afdelinger«.

Undertitlen er - sammenhæng og virkelighed fortalt af fagfolk og familier.

Forfatteren er selv mor til et barn med diagnosen GUA, og hun har skrevet den bog, som hun gerne selv gerne ville have haft i hånden, da hendes barn fik diagnosen. Hensigten med bogen er derfor også at gøre diagnosen forståelig og omsætte den til praktisk dagligdags beskrivelse af problemstillinger og konsekvenser.

Bogen er delt i tre hovedafsnit: »Faglig vinkel«, »Cases« og »Helheden«.

Den centrale del er »Cases«. Det er den mest omfangsrige, ca. 200 sider, og den er central i forhold til beskrivelse af virkeligheden. Der er 17 cases, som bygger på grundige interview: ti forældreinterview, tre interview med søskende, tre interview med unge med diagnosen og et interview med bedsteforældre. Interviewene er meget udførlige og omfatter forskellige temaer, såsom graviditet, fødsel, behandling, skole og psykologiske temaer som erkendelse af handikap, sorg, vrede, skyld og magtesløshed.

»Faglig vinkel« er kortere, ca. 65 sider. Der er tre afsnit skrevet af henholdsvis psykiateren Niels Bilenberg, psykologen Hanne Hvolbæk og læreren/pædagogen Erik Skøtt. Det er alle tre fagfolk, som har meget erfaring at øse af. De er grundige og informative omkring de væsentlige emner, og de skriver i et tydelig og klart sprog.

Det sidste afsnit »Helheden« er på ca. 50 sider. Her samles vigtige temaer fra interviewene, og man beskriver de instanser, familien kan komme i kontakt med og samarbejde med, fra psykiateren og sagsbehandleren til taxichaufføren. Et meget lille afsnit handler om konkrete forslag »forældrefiduser«, som forældrene kan bruge hjemme.

Generelt er det en bog, der er velskrevet i et klart sprog og meget anvendelig til forældre, bedsteforældre, pædagoger, lærere og alle andre, der kommer i kontakt med et barn med gennemgribende udviklingsforstyrrelse. Man kan undre sig over, at titlen særligt er rettet mod GUA, for den vil kunne læses af forældre til børn med andre diagnoser, såsom autisme, Aspergers syndrom og ADHD. For fagfolk vil der være andre muligheder for at samle den faglige viden, men bogen er absolut værd at læse, fordi der i den er mange aspekter samlet og pga. den store indsigt i barnets og familiernes liv.

NB. Der er oprettet en interessegruppe for forældre på www.guu-gua.dk