Skip to main content

Hvem skal definere friheden?

Stud.med. Helen Latifi, Syddansk Universitet. E-mail: helenpersian@hotmail.com Stud.med. Abidah Ashraf, Syddansk Universitet

22. maj 2006
2 min.

Mit spørgsmål til dig, Britta Mogensen, er: Hvornår optræder en læge neutralt og sagligt? Hvem har patent på at definere dette? I stedet for at mundhugges om, hvorvidt jeg har ret, og du har uret, er det da ikke bedre, at vi arbejder ud fra en fælles base, hvilket i mine øjne og forhåbentlig også i dine er: fred, næstekærlighed og tolerance over for vores patienter og kollegaer? Det burde være disse elementære værdier, hvorpå vi bør opbygge vores samfund og hermed også sundhedsvæsenet.

Hvorfor skal der gang på gang diskuteres om retten til at bære tørklædet? Er det ikke snart på tide, at vi sammen diskuterer andre relevante etiske problemstillinger i stedet for en lille bagatel som et tørklæde? Havde vi ikke nok af fremmedgørelse og marginalisering af den islamiske minoritet i samfundet i forvejen, siden vi nu bringer denne inden for sundhedssektoren? Hvorfor er det så nødvendigt med dette?

Mine ovenstående spørgsmål får jeg nok aldrig svar på, men i stedet ville jeg bede dig om at kigge ind i dit hjerte og spørge, hvorfor det er vigtigt for dig, at en muslimsk kvindelig læge ikke bærer tørklædet. Personligt mener jeg, at hvis du kom akut ind på skadestuen efter et multitraume, ville du være ligeglad med, om den behandlende læge havde tørklæde på eller ej. I det øjeblik er det for dig vigtigt at blive reddet. Hvis du ikke i den tilstand er i stand til at sige nej til at blive behandlet af en læge, som bærer tørklædet, hvorfor skal du så have lov til at bestemme, om jeg burde bære mit tørklæde, når du kommer til en ambulant kontrol?

Definitionen på dyrkelse af individualismens frihed er en tilstand, hvor man selv bestemmer uden at være kontrolleret af andre. Hvis du på den ene side mener, at jeg ikke burde bære mit tørklæde inden for sygehusets rammer, fordi det er et tegn på at være styret af religionen, beder du mig om at tage mit tørklæde af, fordi du ikke vil se mig kontrolleret på den måde. Så vil jeg spørge dig om, hvorvidt du ikke er i gang med at kontrollere mig, således at jeg passer ind under dine normer og skikke? Med hvilken ret kan du sige, at jeg ikke burde vise min religiøse underkastelse ved at bære tørklædet, når du omvendt beder mig om det samme ved ikke bære mit tørklæde?