Skip to main content

Hvis vi ikke opdrager patienterne, hvem gør så?

Speciallæge Birgit Arentoft, Herlev. E-mail: b.arentoft@dadlnet.dk

7. dec. 2007
2 min.

I Ugeskr Læger 2007;169:3730 oplyser formanden for Foreningen af Praktiserende Speciallæger (FAPS), Peter Haahr, at retten til at opkræve bøder fra patienter, som udeblev fra konsultation, ikke bliver brugt ret meget, og at de speciallæger, der bruger den, kun har oplevet vanskeligheder med at opdrive bøden. Endvidere at der ikke er ret mange, der betaler den, og at det regnskabsmæssigt bliver noget rod.

Undertegnede er en af de (få?) speciallæger, som opdriver bøden. Jeg oplever ikke noget rod. Jeg har edb-system, og det er ikke det store regnskabsmæssige problem at få inddrivelserne og betalinger i system. Jeg er tilmeldt RKI. Har gennem årene haft en udeblivelsesprocent på 4-6. I 2006 fik jeg godt 20.000 kr. ind i bøder. I år (pr. 1.10.) har jeg fået 13.700 kr. ind i bøder. Det er altså ikke småpenge, det drejer sig om.

Hvorfra ved Peter Haahr i øvrigt, at kun få opdriver bøder? Har FAPS lavet en undersøgelse?

For mig er det ikke ligegyldigt, om patienterne bliver væk. Ikke fordi jeg ikke kan få tiden til at gå, når der udebliver en patient, men fordi man ikke kan »spilde« en konsultationstid, når der er flere måneders ventetid. Vi må opdrage patienterne til at tænke sig om og tage hensyn til andre end dem selv. Jeg har en telefonsvarer, hvor man kan lægge besked døgnet rundt uden for konsultationstid, så patienterne har en chance for at melde afbud. Det får patienten at vide, når hun bestiller tid. De patienter, der står på ventelisten, kan da ringes ind, hvilket rigtig mange bliver meget glade for. Også mange patienter kommenterer opslaget i venteværelset om at melde afbud og opkrævning af gebyr ved udeblivelse og synes, at det er en rigtig god måde at lære patienterne at tage vores arbejde og vores tid alvorligt.

Ringer en patient og undskylder udeblivelsen eller kommer med en god forklaring på udeblivelsen, bliver hun selvfølgelig »tilgivet«, og gebyret bliver annulleret.

For mig handler det om, at vores arbejde bliver taget alvorligt, at opdrage patienterne til at tænke sig om, ikke bestille tid hos flere speciallæger og ikke blive væk, som det passer hende.

Efter min mening er det en god ordning, at vi har fået lov til at opkræve gebyr for udeblivelse. Hvis ikke vi opdrager patienterne, hvem gør det så?