Vi står over for en massiv mangel på speciallæger i Danmark, og befolkningen kan mærke konsekvenserne. Alligevel oplever flere yngre læger trods bred søgning udfordringer med at få en introduktionsstilling, der som bekendt er et nødvendigt skridt på vejen til et hoveduddannelsesforløb og dermed til at blive speciallæge. Det er et paradoks, som vi må forholde os til. Som må og skal løses.
Jeg forstår til fulde, at det er en frustrerende situation at stå i, når man som yngre læge har søgt, men ikke kan få en introstilling. Der skal ikke være unødige forhindringer for lægers fremdrift på vejen mod at blive speciallæge. Vi har derfor brug for en grundig kortlægning af, hvor og hvornår introstilligerne bliver slået op, samt hvor og hvordan de bliver besat. Og få lagt en plan for, hvordan vi sikrer, at der også er introstillinger nok til de ekstra 140 uddannelsespladser på medicinstudiet som følge af sundhedsreformen, hvis der allerede nu er flaskehalse i systemet.
Alle læger skal kunne blive speciallæger – det var ligesom det politiske formål med at øge optaget på medicinstudierne. Men der mangler simpelthen et solidt vidensgrundlag, hvis vi skal kunne fjerne de forhindringer og imødegå de flaskehalse, der står i vejen for at blive speciallæge. Det er nødvendigt både for de aspirerende speciallæger og for samfundet, der desperat har brug for flere speciallæger. Ansvaret for at etablere vidensgrundlaget ligger hos sundhedsmyndighederne og regionerne, da de har adgang til de nødvendige data. Derfor er det rigtigt godt, at Yngre Læger har rakt ud til indenrigs- og sundhedsministeren for at bede hende om at få de relevante myndigheder til at indsamle data på området.
De data, man kan finde fra åbne kilder som bl.a. jobportaler, tyder på, at der på landsplan ikke er sket et fald i antallet af opslåede introduktionsstillinger over de seneste ti år. Der er til gengæld heller ikke sket en numerisk øgning, på trods af at der uddannes flere læger. Samtidig lader der til at være forskelle mellem regionerne – også i hvor høj udstrækning, man prioriterer flere introduktionsstillinger – ligesom der også er udsving i, hvornår på året introstillingerne slås op. I andet halvår af 2024 ser det ud til, at der var relativt få stillinger at søge. Sparerunder har yderligere begrænset mulighederne for at få en uklassificeret stilling sidst på året, hvilket ikke letter situationen.
»Alle læger skal kunne blive speciallæger«Camilla Noelle Rathcke, formand for Lægeforeningen
Mange ansøgere til nogle specialer, især i de større byer, skaber naturligt flaskehalse for introduktionsstillingerne, mens andre dele af landet kæmper med at besætte stillinger. Det er en kompleks problematik, hvor gode uddannelsesmiljøer og geografi spiller en stor rolle. Det er logisk, at vi søger mod de steder, hvor vi ved, at vi kan få den nødvendige støtte under vores uddannelse – læger søger i hvert fald ikke mod et tvivlsomt uddannelsesmiljø, hvis de også har geografien mod sig. For det handler jo også om at blive en dygtig læge.
Derfor er det afgørende at styrke uddannelsesmiljøerne på de afdelinger, som i dag er udfordrede. Det vil ikke kun gavne de yngre læger, der søger introduktionsstillinger, men også hele sundhedsvæsenet. Introduktionsstillingerne er nøglen til hoveduddannelsen og dermed forudsætningen for, at der også skabes en rekrutteringsbase til hoveduddannelsesforløbene. Hvis vi ønsker at sikre lægedækning i hele landet, må vi fjerne de forhindringer, der hindrer uddannelsen af flere speciallæger.
Der er mange dedikerede medarbejdere, der stræber efter at skabe gode rammer for uddannelse på de forskellige afdelinger. Men det kræver tid og ressourcer at uddanne nye speciallæger, og derfor er det også en opgave, der skal prioriteres højt for at skabe bæredygtige miljøer – også til behandling af patienterne. Og rekrutteringen og fastholdelsen af speciallæger i en afdeling er afgørende for, at der også kan skabes de nødvendige rammer, ikke kun for patientbehandling, men også for uddannelse.
Flere speciallæger, fokus på rekruttering og uddannelse samt forbedrede forskningsmuligheder er centrale elementer i løsningen på de udfordringer, vi står over for. Det vil hjælpe med at gøre alle afdelinger mere attraktive, uanset beliggenhed. Der er brug for en bedre balance, ikke for forhindringer på vejen til at blive speciallæge.