Jacobs rygning i »Sommer« - en kommentar til anmeldelse af tv-serien

Overlæge Martin Døssing, Frederikssund, E-mail: madoe@noh@regionh.dk

21. apr. 2008

Med fare for at blive udråbt som puritaner, fanatiker eller det, der er værre, kan jeg ikke lade være med at kommentere ovennævnte anmeldelse (Ugeskr Læger 2008;170:1088). Som ægte tv-narkoman har jeg søndag efter søndag siddet limet til skærmen, mens »Sommer« blev vist. Som læge har jeg også glædet mig over de gode læge-patient-scener i serien. Dialogen er fremragende, og man har på fornemste vis undgået alt for lægefaglige diskussioner. Hovedvægten ligger på det følelsesmæssige, uden at det er blevet for sentimentalt. Den grundige research, som er gået forud for læge-patient-scenerne, har virkelig givet et ægte og stærkt resultat.

En serie, som i den grad bevæger sig ind på det lægefaglige område, risikerer at blive bedømt på andre signaler af lægefaglig art. En neurokirurg ville lægge mærke til, om børn blev anbragt på forældrenes cykler uden styrthjelm. Andre ville notere sig seriens forhold til alkoholindtagelse. I serien indgår netop alkohol og stoffer, og serien viser, at det kan gå galt, når unge eksperimenterer med stoffer.

Som lungemediciner er der en ting ved serien, som har generet mig. Det er, at en af seriens helte, Jacob, er ryger og ryger cigaretter i alle seriens afsnit. Jacobs rygning spiller ikke nogen selvstændig rolle i serien - det virker helt overflødigt, at han er ryger. Jeg har hver gang følt, at det var malplaceret og forvirrende. Hvorfor har man valgt at lade en ung idealistisk læge, som gør alt det rigtige i sit arbejde, være ryger?

Fra især amerikanske undersøgelser vides det, at filmheltes rygevaner har klar - og registrerbar - indflydelse på seernes holdning til rygning og kan medvirke til at fastholde rygere i at fortsætte med at ryge og tilskynde unge til at begynde. Det er baggrunden for, at den amerikanske tobaksindustri har betalt millioner af dollars for at få heltene i filmene til netop at ryge deres tobaksmærke. Jeg tror ikke, at der er noget tobaksfirma, som har betalt en krone for at få Jacob til at ryge deres tobaksmærke, men der er ingen tvivl om, at de har fået en gratis reklame af stor værdi.

I en tid, hvor efterhånden alle ved, at daglig rygning er forbundet med en massiv helbredsrisiko, og hvor flere og flere lægger cigaretterne på hylden - ikke mindst læger, som kender til helbredsskaderne, og er bevidste om deres betydning som rollemodel - virker det absurd at lade en lægelig helt være cigaretryger foran over en million seere.

Hvor meget, jeg end har nydt serien, kan jeg ikke lade være med at synes, at Jacobs rygning er et inderligt overflødigt og væsentligt minus ved serien.

Serien fik i anmeldelsen i Ugeskriftet seks udmærkelser af seks mulige - jeg vil foreslå fem af seks.