Skip to main content

Manglende returret på uåbnet medicin

♠ Praktiserende læge, Thomas Andersen, Lægehuset i Havdrup. E-mail: ta@laegehusetihavdrup.dk

27. nov. 2009
4 min.

Vores lokale apotek har strammet op på den ellers venlige returpolitik. Hvis medicinen har forladt apoteket tages den ikke længere retur, og der er ingen individuel stillingtagen. Selv medicin, der kun har været ude af døren i få minutter, tages ikke retur! Apoteket oplyser, at det skyldes krav fra Apotekerforeningens side. Patienter har flere gange siden præsenteret os for erstatningskrav ved fejl på recepten.

Vi læger bør ikke lave fejl, men når man færdes i denne branche ved man jo godt, at det ofte sker, at der er fejl på recepten. Det kan f.eks. være, at der enten sendes for få eller for mange piller. Begge dele kan medføre en merudgift for patienten. Der er klart, at for mange piller som regel medfører en merudgift, men f.eks. er seks stk. sumatriptan dyrere end 12 stk., og to stk. azithromycin er dyrere end tre stk. Det kan også være, at der udskrives creme i stedet for salve. Normalt har patienten kunnet bytte varen til den korrekte enten ved selvhenvendelse til apoteket eller vha. et opkald fra os. Det er slut nu. Men hvad nu hvis det er medicin ordineret fra lægevagten? Skal lægevagten så erstatte? Eller det er en fejlordination formidlet via hjemmeplejen? Er det så hjemmesygeplejersken? Patienterne bør i princippet ikke bøde for fejlene, så jeg mener, at vores småfejl bør kunne løses i mindelighed, også selvom der ikke er returret indbygget i købeloven.

Jeg kan godt forstå, at uåbnet medicin, der har været ude af apoteket i længere tid, ikke tages retur, men er det rimeligt, at det også gælder medicin, der kun har været ude af døren i få minutter, og hvor pakningen er uåbnet? Mit håb er, at der kan tages individuel stilling til sagerne, så vores gode samarbejde kan fortsætte. Jeg ved, at vores lokale apotek er villig til fleksibilitet og i øvrigt har kontaktet Lægemiddelstyrelsen med henblik på retningslinjer vedrørende sikkerhed for medicinens kvalitet og returret. Hvis den ufleksible returpolitik fastholdes, må jeg kraftigt opfordre til, at personalet ved udleveringen af medicin altid spørger indgående til, hvad lægen har sagt om præparat, dosering og behandlingsvarighed og ved uoverensstemmelser med recepten enten straks kontakter os eller afviser udlevering.

Jeg er klar over, at apotekerne vil hævde, at det gør de jo i forvejen, men sådan er virkeligheden åbenbart ikke altid ... Vi har nu set os nødsaget til at opsætte en plakat med information om returpolitikken og en fraskrivelse af en generel mulighed for erstatning.

Det kunne være interessant at høre, om andre oplever samme problem, Apotekerforeningens begrundelse og PLO's mening.

>Svar:

Det er altid beklageligt, når en fejl fører til et økonomisk tab for patienten. Det er vores indtryk, at det dog ikke sker ret ofte, bl.a. fordi apotekets faglige personale i vidt omfang opfanger eventuelle fejl eller uhensigtsmæssigheder i de indkomne recepter. Denne indsats fører årligt til mange tusinde receptkorrektioner.

Sker det ikke desto mindre, at en kunde får ordineret en for lille eller for stor pakning, og apoteket ikke opdager denne fejl, kan det måske lige umiddelbart synes uproblematisk for apoteket at tage en uåbnet pakning retur og refundere kundens udgifter.

Når det desværre ikke kan lade sig gøre, skyldes det, at apoteket skal efterleve reglerne om god distributionspraksis (bekendtgørelse om distribution af lægemidler og vejledning i god distributionspraksis for lægemidler til humant brug). Disse regler har bl.a. til formål at sikre, at lægemidlernes egenskaber ikke forringes under distributionen. Apoteket har bl.a. ansvaret for at sikre, at lægemidlerne opbevares korrekt, så man undgår forringelser på grund af lys, fugt eller temperatur.

Hvis en kunde ønsker at returnere et lægemiddel, der igennem kortere eller længere tid har befundet sig uden for apotekets opsyn, kan apoteket ikke stå inde for, at lægemidlet har været opbevaret korrekt. Apoteket må derfor ikke sælge lægemidlet til andre kunder. Personligt synes jeg også, det er meget betryggende, at man kan være sikker på, at de lægemidler, man får udleveret på apoteket, ikke har været hjemme hos andre først.

Viceadministrerende direktør Dan Rosenberg Asmussen, Danmarks Apotekerforening. E-mail: apotekerforeningen@apotekerforeningen.dk

>Svar:

Den situation, som beskrives, er ikke et problem, jeg er stødt på i min egen praksis eller har hørt om fra andre kolleger, det har heller ikke - mig bekendt - tidligere været rejst i PLO eller i Lægeforeningens regi.

Jeg vil tillade mig at betragte problemet som lille - både kvantitativt og kvalitativt. Som du selv gør opmærksom på, opstår problemet på grund af travlhed i ordinationssituationen og er alene af administrativ art uden betydning for patientsikkerheden. Disse fejl hører til undtagelsen, og langt størstedelen af dem bliver opfanget og løst af apotekerne - til alles tilfredshed.

Jeg tilslutter mig svaret fra Apotekerforeningen, som henviser til de patientsikkerhedsmæssige hensyn, der forbyder apoteker at tage medicinpakninger retur for efterfølgende at kunne sælge dem til en anden kunde. Hvis der opstår et spørgsmål om erstatning, må det i givet fald løses mellem den enkelte læge og patienten. Vi kan ikke vælte et evt. økonomisk tab over på apoteket eller videre på en grossist eller producent.

Praktiserende læge Yves Sales, formand for Lægeforeningens Lægemiddel- og Medicotekniske Udvalg