Skip to main content

Misundelse og kærlighed. Om at udvikles og modnes som menneske Petersson B.

Professor Preben Hertoft E-mail: hertoft@dadlnet.dk

4. nov. 2005
3 min.

Misundelse er en udbredt følelse, men forties ofte. Og netop her er fortielse meget uhensigtsmæssig. For placerer man en så stærk følelse uden for sig selv, bliver den ikke bearbejdet, hvilket er til skade også for en selv.Det er denne problemstilling Birgit Petersson (BP) behandler i sin indholdsmættede, men ikke tunge bog, der har undertitlen »Om at udvikles og modnes som menneske«.Hendes udgangspunkt er spiseforstyrrelser. For efter BP's erfaring ligger der bag en urealistisk opfattelse af sig selv som »fed, forkert eller pinlig« ofte ikke erkendt misundelse. Men spiseforstyrrelser er ikke denne gang forfatterens ærinde. Det er langt bredere, nemlig: Øget indsigt i misundelsens dynamik. Ordet misunde findes på mange sprog, dets etymologi er sigende: mis, af græsk misein, betyder at hade, uden at elske. På de nordiske sprog bruges også avind og nid (tysk neid), på engelsk envy, af latin invidia: »kaste onde øjne«. Nogle af de emner, der behandles i bogens 12 kapitler er »behovet for kærlighed«, »at blive sig selv«, »at tilhøre en gruppe«, »misundelse mellem 2 søskende«, »syg af misundelse«, »magt og misundelse« samt »misundelseskriterie«. Og ikke uden grund hedder bogen »Misundelse og kærlighed«. Misundelse - et af kærlighedens vrængbilleder.

BP skelner mellem jalousi og misundelse og nævner at: »Jalousi er ikke nær så destruktiv og skamfuld en følelse som misundelse, (men) bag begge findes en underlegenhedsfølelse«. Og efter hendes erfaring er det især gennem misundelsens afværgemekanismer, at man opnår indsigt om misundelse er på spil. En af de hyppigste er idealisering med påfølgende selvhævdelse og bagtalelse. Disse og andre mekanismer illustreres med velanbragte cases. Desuden hentes de fra dyrkelsen af »kendte mænd og kvinder«. Det er ikke småting, hvad mange gennem årene har måttet stå model til, helt fra den helgenkårede Steno og Søren Kierkegaard og frem til Ritt Bjerregaard, Jytte Hilden m.fl. Endelig trækker bogen på en række relevante forfatterskaber - fra Biblens beretninger om Kain & Abel og Job til filosofiske og idéhistoriske afhandlinger samt erindringsbøger (Elias Canetti, Doris Lessing) og Sebastian Haffners »En tyskers historie« om nazismens hurtige forråelse af omgivelserne. Selv bidrager Birgit Petersson, uden at blive privat, med enkelte personlige erfaringer. Allerede i indledningen nævner hun: »Jeg har måttet erkende, at jeg ofte selv har været misundelig uden at vide det. Men især har jeg indset, hvor ødelæggende de måder, vi benytter til at undgå misundelsen, har været og er - både for mig selv og andre«. Og det hedder et andet sted, at ingen uden videre kan lægge misundelsens skammelige følelse bag sig. Så det er altså bare om at komme i gang! Tilmed er der nu god hjælp at hente.

Jeg har følt mig i godt selskab med denne menneskekærlige afhandling om misundelsens hærgende uvæsen.

København: Lindhardt og Ringhof

Forlag, 2003.

160 sider. Pris: 169 kr.

ISBN 87-614-0029-7