Kontrol og mistillid
Og for det fjerde og den værste utilsigtede konsekvens: Eftersom styringsinstrumenterne hviler på en model for kritik, har mange fået en fornemmelse af, at de bliver kontrolleret, eller at der ikke er tillid til deres arbejde. Det skyldes, at de mange styringsredskaber har vendt konstruktiv kritik til kritik som et kontrolmiddel. Før styringsredskaberne var kritik en særlig erkendelsesinteresse inden for professionerne, hvor konstruktiv kritik betød overskridelse af eksisterende viden og en måde at blive klogere på professionens virke. Nu er kritik blevet et kontrolmiddel bag om ryggen på de ansatte og en måde at piske til mere effektivitet.
Konsekvensen er tavshed og et dårligt og ikkemotiverende psykisk arbejdsmiljø. Mange tør ikke ytre sig kritisk på arbejdet eller i offentligheden. Det ved vi fra en lang række undersøgelser. Undersøgelserne peger på det samme, nemlig at alt for mange frygter sanktioner, hvis de udtaler sig.
Konsekvensen er, at ansatte påfører sig selv censur, og det medfører, at flere mister meningen med arbejdet, fordi de ikke kan få lov at engagere sig. De må censurere dele af deres professionsidentitet og deres faglige viden.
Tag et hvilket som helst styringsinstrument og konverter det til kerneydelse, og det vil skabe en mere effektiv og rentabel offentlig sektor.
Falsk konkurrence har også ført til tavshed. Her findes den anden årsag til, at den offentlige sektor har fået en tavshedskultur. Når regioner konkurrerer med hinanden, og når deres sygehuse begynder at konkurrere, er konsekvensen et brud med intentionen bag vejledningen for offentligt ansattes ytringsfrihed, for nu kan det bedre betale sig at holde problemer og kritisable forhold private end at offentliggøre dem.
Ingen vil nemlig udstille sig selv som konkurrencesvag. Det sygehus, som ikke har en ordentlig hygiejne, har intet incitament til at involvere offentligheden, eftersom ledelsen og de ansatte vil have en fornemmelse af, at de nok vil være de første, der vil stå for skud, når der skal sammenlægges eller nedlægges afdelinger i regionen.
Man kan nogle gange have den fornemmelse, at styringsredskaberne er en effektiv formel for skandaler. Der går knap nok en måned, uden at medierne igen kan berette om omsorgssvigt, beskidte og infektionsfarlige sygehuse eller gode lægevenner, der er ved at kaste op over det enorme papirarbejde, imens patienterne venter.
Bryd med tavshedskulturen
Skandalerne er uundgåelige, for hvor end de forsøges tiet ihjel, er der altid et menneskeligt ansigt, der ikke kan holde tæt, og så kommer der hul på bylden. Reaktionerne på skandalerne er paradoksale. Der bliver svaret igen med flere standarder og procedurer, der skal sikre, at det ikke kan ske igen.
Der er behov for en anden legitimitet. En legitimitet, der bryder med tavshedskulturen. Fire principper kan være vejledende for en bedre sygehussektor:
1) Fuld offentlighed er forudsætningen for at løfte sygehussektoren. Hvis der ikke er gennemsigtighed og et tilstrækkeligt informationsniveau, er der nemlig ingen forudsætning for inddragelse. 2) Der skal skabes en incitamentsstruktur for offentligt ansattes ytringsfrihed, således at alle professionsstemmer kan være med til at kvalificere den offentlige sektors beslutninger. De, der ytrer sig, skal anerkendes og ikke sanktioneres. 3) Offentlighedsloven skal tjene offentligheden og ikke forvaltningen. Det betyder, at der skal hurtigere, lettere og bedre mulighed for alle borgere og journalister til at få indsigt i de administrative og politiske beslutningsprocesser. 4) Offentlig ledelse skal tjene offentligheden (og ikke holde det ”privat”) ved hjælp af en professionel ledelse, der inddrager og skaber åbenhed. Den ledelse, som svigter inddragelse, skal sanktioneres. Den ledelse, som åbner og skaber legitimitet om beslutningerne, skal belønnes.
Principperne er lette at efterfølge. Det frie ord er billigere at drifte end at overstyre alle offentligt ansattes handlinger. Lukkethed koster på alt for mange områder og især på det psykiske arbejdsmiljø; det gør åbenhed ikke.
Principperne udgør forudsætningerne for en ny kultur, der beror på tillid og mindre bureaukrati. Konverteringsgevinsterne er til at få øje på.