Skip to main content

Rosinante Forlag, 2008

3002 sider

Pris: 299 kr.

ISBN 978-87-638-0835-4

I »Passageren« befinder aktørerne sig højt oppe. Dels i det danske rigmandsmiljø og dels på de helt høje breddegrader ved Bjørneøen, et sted mellem Norge og Svalbard.

Milliardæren Axel Nobel har en baggrund som elitesoldat og leder nu familiens skibsrederimperium. Overalt verdener har han demonstreret lederskab og personlig styrke, og i begge miljøer er samhørigheden mellem våbenbrødre helt central. Da Nobels skolekammerat Jacob Nellemann bliver skudt under en jagt i Nobels skov, er det tydeligvis ikke en ulykke. Men hvad har det med Nobels deltagelse i Golfkrigen at gøre, og hvad er forbindelsen til Nellemann og Nobels forlis ved Bjørneøen året før?

Sagen håndteres af det danske politi, repræsenteret ved Robin Hansen. For at opklare mordet må han også på egen hånd løse gåden om forliset, og selv om der ikke er megen kollegial hjælp at hente, er der heldigvis mulighed for at trække på kontakterne i de internationale specialstyrker. Robin Hansen er en typisk krimihelt; den intuitive, autoritetsforagtende lone rider, hvis ironiske distance til Danmark anno 2006 tager tidens tåbeligheder lige på kornet.

Derudover optræder pårørende til Nellemann og den omkomne sejler samt Robins familie og kollegaer. Bipersonerne holdes i periferien og veksler mellem at være ubeskrevne og lettere karrikerede, som det næsten hører sig til for en krimi. På samme måde overholdes genrekravet om først og fremmest at være underholdende. Alligevel får læseren et indblik i en personlighed, for hvem båndet mellem mænd er det stærkeste, og syn for hvad det kan føre til, når sindet er forskruet af traumer.

Hele bogen igennem er der handlingsmæssige spring i tid og sted, men kapiteldateringerne hjælper til at holde overblikket. Måske skal disse notater også ses som lede tankerne hen på en skibslog, da sejlbåde er et gennemgående og meget detaljeret tema. I det hele taget har Steffen Jacobsen en forkærlighed for detaljer og teknik i beskrivelser såvel som i dialoger. At forfatteren er læge skinner igennem i personernes sprog, der nogle steder bærer præg af vel megen medicinsk og generel akademisk terminologi i forhold til, hvad der synes naturligt for personerne.

Med »Passageren« har Steffen Jacobsen leveret en maskulin krimi, hvad angår miljø og stil, og bogen vil nok appellere mest til mandlige læsere som underholdning til en dag på sofaen eller på vandet. Det er en solid debut, der må vække forventning om opfølgning, hvor forfatteren finder et sikrere stilmæssigt fodfæste og skaber et lidt dybere billede af sine personer.