Skip to main content

Rehabilitering - teori og praksis

♠ Professor Fin Biering-Sørensen

3. sep. 2008
2 min.


Bogen indledes med tre vidt forskellige brugerfortællinger som en appetitvækker for de udfordringer og muligheder, der kan være i relation til rehabiliteringen.

Indholdet er ellers fordelt på kapitlerne: Rehabilitering - før og nu; Handicappolitik nationalt og internationalt; Forståelsesmodeller i rehabilitering; Funktionshæmning i et samfundsmæssigt perspektiv; Rehabiliteringsprocessen; Aktører i processen - tværfaglighed; Brugerinddragelse; Sundhedsfremme i rehabiliteringsprocessen; Rehabilitering og sundhedspædagogik; ICF - et redskab i rehabiliteringsprocessen? Lovgivning og rehabilitering; Arbejdets betydning; Rehabilitering - muligheder og barrierer.

Kapiteltitlerne er godt dækkende for bogens indhold og afspejler også, at bogen indeholder klart mere teori end praksis. Den praktik, der beskrives, er for det meste på et meget overordnet plan. Det anføres dog også, at bogens kapitler skal kunne anvendes som udgangspunkt for diskussioner i en undervisningssituation, og det formål synes den absolut at ville være velegnet til.

»Rehabilitering i Danmark - Hvidbog om rehabiliteringsbegrebet«, udgivet i 2004, danner rammen for bogens indhold. Herunder ikke mindst definitionen: »Rehabilitering er en målrettet og tidsbestemt samarbejdsproces mellem en borger, pårørende og fagfolk. Formålet er, at borgeren, som har eller er i risiko for at få betydelige begrænsninger i sin fysiske, psykiske og/eller sociale funktionsevne, opnår et selvstændigt og meningsfuldt liv. Rehabilitering baseres på borgerens hele livssituation og beslutninger, og består af en koordineret, sammenhængende og vidensbaseret indsats«.

Et væsentligt udgangspunkt for rehabiliteringen i denne bog er derfor også brugerinddragelse, og kapitlet herom er rigtig godt. Specielt er det nuanceret og ikke mindst realistisk, idet udfordringerne, der ligger i dette rigtige princip, illustreres på en god måde. Andre kapitler synes i en vis udstrækning at virke en smule idylliserende, når det drejer sig om at gennemføre rehabilitering i hverdagen.

Kapitlet om International Classification of Functioning, Disability and Health, ICF, (WHO, 2001) er også mere nuanceret omkring denne klassifikations praktiske anvendelighed, end det ofte ses. Det anføres tillige, at »ICF må anses som et redskab under afprøvning . . . «, samt at det er ». . . yderst sjældent, at ét redskab kan stå alene«. Man kunne her tilføje, at det ikke er specifikt nok i nogle sammenhænge.

Bogen er tiltænkt de sundhedsvidenskabelig mellemlange videregående uddannelser, dvs. primært sygeplejerske, fysio- og ergoterapeutstuderende. For disse og andre kan denne bog være en god øjenåbner, ikke mindst når det gælder de professionelles rolle i rehabiliteringen nu og i den nærmeste fremtid.

Gennemgående er den velskrevet, men den kunne vinde ved, at der var nogle flere illustrationer, også her er kapitlet om brugerinddragelse en positiv undtagelse.