Skip to main content

Rejseforsikring LSB - nye betingelser pr. september 2006

Pens. læge Kai Tullin, HørsholmE-mail: kai.tullin@dadlnet.dk

30. okt. 2006
2 min.

Lån & Spar Bank (LSB) tilbyder Lægeforeningen - samt en række andre organisationer (bl.a. Ældre Sagen, Djøf'erne, Apotekerforeningen og bankens egne Xtrakunder) en yderst favorabel »Verdens-rejse-forsikring« i forbindelse med gratis MasterCards.

Forsikringsudbyderen er AIG, og rejseassistancen ydes af Falck Euro Service i Danmark.

SOS International A/S afgør erstatningsforholdene i Danmark.

Særdeles tillokkende - men der er uhyre god grund til at advare mod forsikringens tolkning af forsikringsbetingelserne - når skaden/uheldet først er indtruffet.

Efter min dybt ubehagelige og besværlige sag i forbindelse med dækning for sygeledsagelse under LSB's rejseforsikring er forsikringsbetingelserne pr. september 2006 blevet ændret.

Ved nærlæsning af de nye betingelser findes der fortsat mange uklare forhold - som evt. forsikringstagere bør være opmærksomme på og skeptiske over for.

Netop sådanne uklarheder og kryptiske formuleringer som medførte gentagne afslag på erstatning i min sag.

Afslag, som blev undskyldt med, at selv ikke SOS International, som afgør erstatningen, havde været i stand til at tolke betingelserne, men efter revurdering erkendte man erstatningspligten.

Lad mig påpege nogle få af problemerne i de nye forsikringsbetingelser:

  1. I min sag påtog LSB sig produktansvaret for forsikringen - men LSB har klogeligt fralagt sig ansvaret for forsikringens indhold og dækning i de nye betingelser (side 1).

  2. Rejseafbestilling dækkes ikke ved kronisk eller eksisterende sygdom, såfremt denne krævede behandling i måneden forud for rejsebestillingsdatoen. Der bør stå: »ændret« behandling - ellers vil ingen diabetiker, hypertoniker m.fl. omfattes af forsikringen - og det var netop en sådan lille »finesse« der gav problemer med min erstatningssag.

Der er talrige andre kryptiske og uklare formuleringer i de nye betingelser - men jeg har kun 400 ord at råde over i et indlæg, så nærlæs selv betingelserne og vær på vagt - for der er mange flere »finesser«.

Mads Gaub (DADL) nedtonede mit første indlæg i LSB's favør (der var kommet nye betingelser) - og stillet over for mine nye overvejelser, erkender Mads Gaub, at LSB ikke er produktansvarlig men dog har »lovet« Lægeforeningen, at man »normalt« er bindeleddet til AIG.

Mads Gaub konkluderer, at banken er ansvarlig - ifald den giver kunderne forkert rådgivning.

Ren teori, idet LSB aldrig vil komme i en sådan situation - alene fordi banken blot videregiver nogle forsikringsbetingelser, som kunden selv er ansvarlig for at forstå - men som SOS International, i mit tilfælde, end ikke kunne forstå eller tolke korrekt.