Skip to main content

Sentralnervesystemet. 2007

♠ Lægechef Kai Jensen E-mail: kajens@noh.regionh.dk

2. nov. 2007
2 min.


Denne bog er meget velskrevet og spækket med opdateret neuroanatomisk og neurofysiologisk viden, som krydres med neuropatologi og klinisk neurologi på velvalgte områder. Den henvender sig primært til medicin-, psykologi- og fysioterapistuderende, men kan bestemt også nydes som led i postgraduat efteruddannelse og som opslagsværk.

Der er tale om væsentlige forbedringer i forhold til tidligere udgaver. Ikke mindst de flerfarvede figurer er af høj pædagogisk kvalitet, og selv om sproget er norsk, er det kun meget få gange, man studser over et ord eller en sætning, som ikke umiddelbart forstås af en dansk læser. Diverse forkortelser kan slås op, men de forklares i teksten kun første gang de forekommer. Det ville dog være en fordel for læseren, hvis de blev forklaret første gang de forekom i hvert kapitel.

Bogen er opdelt i seks dele: almen/basal neuroanatomi og neurofysiologi, sensoriske systemer (inklusive fyldig beskrivelse af sanseorganerne), motoriske systemer, hjernestammen inklusive hjernenerverne, det autonome nervesystem, cortex cerebri og limbiske strukturer. Indholdet er således mere omfattende end titlen »Sentralnervesystemet« umiddelbart lader formode, men fokus og sammenhæng bevares igennem samtlige 21 kapitler. Det enkelte kapitel kan læses med glimrende udbytte - men man lokkes nemt til at læse både de foregående og efterfølgende.

De motoriske baner i centralnervesystemet (hvor der jo ikke er så mange nyheder) præsenteres f.eks. på en let og tiltrækkende måde. Basalgangliernes anatomi og komplicerede eksterne og interne relationer kræver nogen større grad af koncentration, men bliver gjort overskuelige på fornemmeste vis lige fra den simple forklaring på nucleus caudatus' anatomiske form og placering til overblikket over striatums forskellige neuroner, transmittere og receptorer. De limbiske strukturer bliver ligeledes gjort tilgængelige for de uindviede i en fin kombination af tekst, figurer, magnetisk resonans-skanningsbilleder og histologiske præparater.

Bogen giver fuld valuta for pengene og kan varmt anbefales til alle målgrupperne og alle afdelinger/institutioner, hvor man underviser målgrupperne. Referencelisten er på 40 sider i to spalter og vidner om forfatterens ønske om at basere denne lærebog på et solidt videnskabeligt grundlag - som vel og mærke hele tiden ændres. Jeg glæder mig allerede til den næste udgave, hvor min forventning så vil være, at der med bogen følger en cd-rom med tredimensionale figurer og korte instruktive videoer til illustration af bl.a. nervesystemets embryonale udvikling og nerveimpulsernes veje og retning i og mellem de forskellige dele af det centrale nervesystem. Disse pædagogiske »redskaber« må ligge lige til højrebenet for netop denne forfatter.