Vi konstaterer først og fremmest, at datagrundlaget for både benefits og risici er skrøbeligt. Robuste skøn om meget sjældne begivenheder er næsten umulige at få i små befolkninger som Danmark. Derfor brugte vi britiske data for benefits (tabellens midtersektion), hvor Sundhedsstyrelsen bare konstaterede, at der ikke var nogen benefits at få øje på i den danske befolkning! Vi noterer også, at VITT-tillægsrisikoen vurderes endog meget forskelligt fra myndighed til myndighed (tabellens højresektion).
Disse meget forskellige vurderinger af risici har medvirket til de forskellige reaktioner i andre lande. Sundhedsstyrelsen vælger det højeste VITT-risikoskøn og meget lave benefitskøn. På den præmis kan (og skal) beslutningen om at skrotte de to vacciner forstås. Andre landes sundhedsmyndigheder fortolkede data anderledes og besluttede også anderledes. De canadiske sundhedsmyndigheder besluttede således, at AZ- og J&J-vacciner tilbydes borgere over 30 år, medmindre de hellere vil vente på at få en af mRNA-vaccinerne fra Pfizer/BioNTech og Moderna.
Vi respekterer, at Sundhedsstyrelsen måtte handle på VITT-risici. Vi kunne have ønsket en mere retvisende benefit-risiko-vurdering. Vi kunne have ønsket en mere nuanceret beslutning a la den canadiske – altså en slags frivilligordning. Men Sundhedsstyrelsen valgte kategorisk at skrotte vaccinerne, at advare danskerne imod dem og at modarbejde, forsinke og besværliggøre den såkaldte tillægsordning.
En frivilligordning er måske den bedste ordning
Vaccinationspolitisk har vi en udfordring med to typer af vacciner med forskellig virknings- og bivirkningsprofil. De mRNA-baserede vacciner er mere effektive og tilsyneladende også sikrere. De andre, f.eks. AZ- og J&J-vaccinerne, virker og er sikre ifølge de myndigheder, som normalt tager stilling til den slags, nemlig EMA i EU-landene og FDA i USA. Bare i lidt mindre grad.
De fleste borgere vil imidlertid nok helst have en af de to bedste vacciner. Nogle borgere vil måske opleve sig »snydt« eller »uheldige«, hvis de får tilbudt en second-best vaccine. Nogle vil måske ligefrem sige nej tak til det tilbud og så vente, til de kan få adgang til en af de bedre vacciner. Og så får man jo alligevel forsinkelser i vaccinationsprogrammet.
Derfor er en frivilligordning den bedste ordning. Vi får det nu med en måneds forsinkelse indført i Danmark med start den 27. maj som en tilvalgsordning. Så får borgerne i det mindste et valg og kan anlægge deres egne selviske og/eller altruistiske motiver og situationer. Men ordningen har mildest talt ikke haft medvind fra de danske sundhedsmyndigheder, og mange danskere er nok blevet så skræmte, at de ikke tør vælge en af de officielt skrottede vacciner.
Det kan undre, at det skulle tage en måned at få etableret en vingeskudt tilvalgsordning. Det kan undre, at Sundhedsstyrelsen har fundet det naturligt at skulle træffe et valg på hele befolkningens vegne og advare imod og modarbejde en frivilligordning. Lægeforeningen og Dansk Selskab for Almen Medicin (DSAM) har også været modstandere af tilvalgsordningen. DSAM’s formand har insinueret, at frivilligordningen skyldes gustne profitmotiver hos de kolleger, som står bag firmaet Practio, der har stablet ordningen på benene under vanskelige vilkår. Det er en letkøbt mistænkeliggørelse fra danske praktiserende læger, der har en af de økonomisk mest lukrative overenskomster i Europa.
Er denne lægefaglige paternalisme fagligt velbegrundet? Og er den i overensstemmelse med værdierne i et liberalt demokrati? I 2021?
Den seneste udvikling er, at leveringssvigt for Moderna-vaccinen vil forsinke vaccinationsplanen yderligere, og det har fået sundhedsminister Magnus Heunicke til at anmode Sundhedsstyrelsen om at revidere sin skrotningbeslutning. Sundhedsstyrelsen får dermed mulighed for at rette op på de sidste par måneders fejl. Styrelsen bør med en revidering ikke kun lægge op til en frivilligordning som i Canada, men også dæmpe advarslerne imod brug af AZ-og J&J-vaccinerne. Det kunne ske ved at se på data igen og inddrage de seneste data, der modificerer risici.