Skip to main content

Svar:

Lægelig direktør Torben Mogensen, Hospitalsdirektionen, H:S Hvidovre Hospital. E-mail: torben.mogensen@hh.hosp.dk

16. okt. 2006
2 min.

Tak for muligheden for at svare på kommentaren fra John Christiansen (JC).

Jeg håber ikke, at JC bliver al for trist over at læse dette; jeg vil nødig ødelægge JC's pensionisttilværelse. Det er en stadig kilde til undren, at det skal være nødvendigt at argumentere for at udvise et humanistisk menneskesyn og en tolerant indstilling til andre mennesker over for læger. Det burde dog ligge i ens job at acceptere forskelligheder. At det skal være negativt at have »de rigtige meninger«, har jeg også svært ved at forstå. En forudsætning for dialog må dog være, at man har meninger.

JC gør den fejltagelse, mange gør, når man argumenterer ud fra egne fordomme frem for faktisk viden. JC slutter fra, at vi accepterer mangfoldighed på H:S Hvidovre Hospital, til, at vi behandler personalet anderledes, fordi de har en anden etnisk baggrund. På Hvidovre Hospital bliver uacceptable faglige handlinger påpeget over for pågældende uanset baggrund. Det er således grebet ud af den blå luft, når JC antyder det modsatte. Langt de fleste af vores medarbejdere udøver et godt og kompetent stykke arbejde uanset baggrund, men de få, der har behov for at blive tilrettevist, bliver det uanset etnisk baggrund.

Når Hvidovre Hospital satser så meget på mangfoldighed, dækker mangfoldighed ikke kun etnisk eller religiøs baggrund; vi mennesker er meget forskellige, og ikke kun religion og etnisk baggrund adskiller os fra hinanden. JC nævner, at det er mod dansk kultur at bære tørklæde i religiøse sammenhænge. Dette er eksempel på mangfoldighed, idet det under ingen omstændigheder er en del af min danske kultur ikke at respektere andre mennesker, så længe de behandler mig med respekt. Jeg er aldrig blevet behandlet respektløst af personer med tørklæde.

Samfundets institutioner skal afspejle samfundet som helhed. Baggrunden for dette er, at talent, flid og dygtighed er fordelt på alle i samfundet. Hvis institutionerne ikke formår at rekruttere de talentfulde unge mennesker med anden etnisk baggrund, vil vi komme til at mangle en masse talent.

Det er i øvrigt det samme argument, jeg har for, at kvinder skal repræsenteres på ledende poster i samfundet.

Det danske samfund kommer til at mangle mange hænder til at passe ældre og syge medborgere. Jeg tror ikke på, at vi kan uddanne nok selv. Derfor vil der blive behov for at rekruttere fremmed arbejdskraft til. Hvis ikke vi forstår at respektere fremmede mennesker, vil vi ikke have mulighed for at gøre dette. Dette vil på relativt kort sigt medføre manifest mangel på arbejdskraft i plejesektoren og på hospitalerne.