Skip to main content

> Svar:

♠ Overlæge Michael Borre, Urinvejskirurgisk Afdeling K, Århus Universitetshospital, Skejby. E-mail: borre@dadlnet.dk

6. mar. 2009
3 min.

Når strålekraften tager af ... er det ikke første symptom på prostatacancer (PC), og de fleste ville vel overraskes over, at en perifert beliggende tumor skulle kunne forårsage vandladningsgener, lower urinary tract symptoms (LUTS). Begge tilstande medfører typisk forhøjet prostataspecifikt antigen (PSA), hvorfor ledsagende LUTS er en formildende omstændighed [1].

Jeg beklager imidlertid, at jeg har måttet forvirre nogen [2]. Jeg deler J. Mortensens anskuelse om, at vi mht. udvælgelsen af mænd til PSA-testning nu går fra svært til sværere. Mht. pressemeddelelsen kan jeg ikke selv tage hele æren for indholdet [2], og selvom journalisten i mine øjne er sluppet ganske fornuftigt fra det, kan videreuddannelse generelt ikke anbefales baseret på pressemeddelelser - man bør ty til kilden.

Og jo - jeg kan godt udtale mig om andet end resultatet af radikal prostatektomi (RP) for de to patientgrupper hhv. med og uden LUTS. Bevæger man sig helt ned på artiklens anden overskriftslinje, vil det fremgå, at der er sammenlignet mht. kræftsygdommens karakteristika grupperne imellem [3]. Disse afslørede absolut ingen øget sygdomsbyrde hos LUTS- frem for usystematisk screenede RP-patienter.

Andelen af usystematisk screenede patienter, som undergår RP, stiger voldsomt, og samtidig foregår der en udtalt overbehandling af nydiagnosticerede tilfælde af frygt for underbehandling. Således repræsenterer RP-patienterne spændet fra små insignifikante tumorer til cancere, der klart ikke lader sig kurere ved RP. Studiepopulationen repræsenterer således i vid udstrækning nydiagnosticerede PC-patienter.

Det anfægtes korrekt, at studiets bagvedliggende grundpopulation og dennes skæbne er ladt uoplyst, hvilket i øvrigt behørigt diskuteres i artiklen. Netop derfor medinddrages det gennemgående refererede engelske studie, hvor man har PSA-testet ca. 65.000 50-69-årige mænd uden forkundskab til evt. LUTS [1]. Dette studie har derved ganske minutiøst kortlagt netop »baggrundspopulationens« karakteristika og skæbne.

Suppleret med det engelske studie er det aktuelle budskab: 1) Mænd med LUTS bør stadig udredes og behandles herfor, men bør ikke fra første færd frygte PC og skal på ingen måde ligesom mænd uden LUTS screenes herfor [4]. 2) Asymptomatiske mænd kan på den anden side heller ikke forholdes en PSA-test i forhold til mænd med LUTS. Da PSA synes at være en umulig størrelse at håndtere korrekt, er en oplysningspjece og et kort skriftligt pro et contra-diskussionsoplæg til vejledning af mænd, der har ønske om PSA-test, og deres praktiserende læger i Region Midt i skrivende stund under udarbejdelse. Et tiltag, som oplagt ville kunne gøre gavn i det ganske land.

Var vort ønske en høj PC-diagnostikrate ved PSA-testning, er det min klare overbevisning, at den ville være optimal i forbindelse med aldersbetinget fornyelse af kørekortet - uanset LUTS.

Sov således trygt ind imellem en vandladning eller to.


Referencer

  1. Collin SM, Metcalfe C, Donovan J et al. Associations of lower urinary tract symptoms with prostate-specific antigen levels, and screen-detected localized and advanced prostate cancer: a case-control study nested within the UK population-based ProtecT study. BJU Int 2008;102:1400-6.
  2. Kort nyt. Hyppig vandladning betyder ikke prostatakræft. Ugeskr Læger 2009;171:386.
  3. Borre M. Screening by lower urinary symptoms vs asymptomatic prostate-specific antigen levels leading to radical prostatectomy in Danish men: tumour characteristics and treatment outcome. BJU Int, 9. januar 2009. Epub ahead of print.
  4. Borre M, Iversen P. Screening for prostatacancer - hvad siger evidensen? Ugeskr Læger 2007;20:1887-8.