Skip to main content

> Svar:

Overlæge Pia A. Eiken, Hillerød Sygehus, Endokrinologisk Afdeling. E-mail: piei@fa.dk

30. okt. 2006
1 min.

Tak for professor Jørgen Lyngbyes kommentarer til mit indlæg [1], som dog primært omhandler cancer og sol/D-vitamin. For at blive ved det danske, blev nonskeletale effekter relateret til D-vitamin-mangel beskrevet i Ugeskrifter [2] for et år siden. Her kom man også ind på sol og D-vitamins gunstige effekter ved en lang række kroniske sygdomme. Niels Finsen har, ligesom andre, set solens muligheder, før D-vitamin blev kemisk karaktiseret i 1930'erne. Solens/vitamin D's mulige gunstige effekter er et budskab, der skal ud til befolkningen - dette er hovedbudskabet i mit indlæg og Niels Finsens banebrydende arbejder beskrevet i Jørgen Lyngbyes bog (Lyssagen. Niels Finsen og hans team på Finseninstituttet).

Grundet mange forespørgsler vedr. D-vitamin vil jeg fremhæve, at der fra Fødevarestyrelsen d. 20. juni 2006 kom en generel dispensation til maksimumindhold pr. anbefalet daglig dosis af D-vitamin i kosttilskud. Denne dosis er 38 g (1.520 IE) og svarer til den dosis D-vitamin som er beskrevet i min artikel [1]. I efteråret er der kommet nye D-vitamin-præparater i håndkøb, der netop indeholder disse mængder D-vitamin, f.eks. Unikalk Forte (to tabletter dagligt indeholder 38 g vitamin D og 800 mg calcium) eller Kolos (en tablet indeholder 30 g vitamin D og 250 mg calcium).