Skip to main content

> Svar:

♠ Professor Søren Laurberg, Kirurgisk Afdeling P, Århus Universitetshospital. E-mail: Soerlaur@rm.dk

23. jan. 2009
2 min.

Det er fuldstændig korrekt, at det viste flowchart afviger lidt fra MTV-rapporten, idet patienter med anæmi direkte går til koloskopi uden en forudgået sigmoideoskopi.

Man valgte i det pågældende flowchart i MTV-rapporten (jeg var selv medlem og hovedansvarlig for afsnittet om diagnostisk strategi), at alle patienter primært fik foretaget en sigmoideoskopi uanset symptom, for at få et enstrenget system.

Det forekom uhensigtsmæssigt vedrørende anæmi, for som det fremgår af MTV-teksten, vil alle patienter også koloskoperes uanset udfald af sigmoideoskopi, hvorfor vi i vores del af Dronningeriget altid hos patienter med anæmi samtidig udfører en gastroskopi og koloskopi.

Sigmoideoskopi vil fange langt hovedparten af symptomatiske cancere fraset ved symptomet »anæmi« - hvor stort set alle cancere sidder i det højresidige afsnit af colon [1].

Primær sigmoideoskopi ved anæmi fører derfor kun til dobbeltundersøgelse og forsinkelse. Det er ukorrekt, når du anfører, at det er relativ sjældnere, at man finder cancere ved »anæmi« end ved andre symptomer.

Jeg vil anbefale dig at læse en nylig dansk ph.d.-afhandling, hvor den danske diagnostiske strategi videnskabeligt er beskrevet, og på basis af erfaringer i dette ph.d.-studie [1] er en ny MTV-rapport på trapperne.

Selvom den danske strategi er tilstrækkelig effektiv, er den kompliceret, indebærer mange dobbeltundersøgelser og -elementer (Hemoccult sensa), som ikke anvendes i andre lande. Personligt kan jeg kun tilslutte mig, at der er behov for at revurdere den danske diagnostiske strategi. Jeg vil mene, at langt hovedparten af symptomatiske patienter i relevant alder direkte skal koloskoperes, som man gør det i sammenlignelige vestlige lande, og forbeholde primær sigmoideoskopi til skrøbelige patienter og patienter med monosymptomatisk frisk blødning, hvor risiko for cancer uden for rectosigmoideum er meget lav. Problemet er at sikre tilstrækkelig koloskopikapacitet - et problem som jeg desværre er alt for bekendt med i min hverdag, og som tilsyneladende er meget vanskelig at få løst.


Referencer

  1. Bjerregaard NC. The recommended Danish diagnostic strategy in colorectal cancer [PhD thesis]. 2006.