Skip to main content

> Svar:

Overlæge dr.med., rygkirurg Thomas Kiær, Center for Rygkirurgi E-mail: tki@ryghospitalet

23. jan. 2009
2 min.

Det af Claus Rasmussen (CR) fremsendte indlæg underbygger endnu en gang berettigelsen af mit indlæg i Ugeskriftet (2008;170:4064). Overskriften på mit indlæg var »Lægers brug af medier til kritik af fagkollegers virke«. Jeg vil foreslå CR at læse indlægget endnu en gang og forholde sig til substansen i stedet for at fortsætte ud af samme linje med uunderbygget kritik.

Jeg tog til genmæle i et læserbrev over for en massiv kritik i medierne af en hel stand (opererende ryglæger) fra Claus Manniche (CM). Meningen med mit indlæg var udelukkende at gøre opmærksom på, at der for omgangen kolleger imellem er etiske og faglige spilleregler, som vi alle bør overholde. Dette afholder hverken CR eller CM fra at fortsætte denne hetz i medierne; senest »Rygoperationer kan være invaliderende« i Nordjyske.dk. Jeg kan forestille mig, hvilken utryghed og unødig ængstelse denne hetz skaber blandt patienter og pårørende, hvilket er imod formålet med vort virke.

Jeg tror næppe, der er seriøst arbejdende klinikere i dette land, som ser nogen interesse i frontskabelse mellem rygbehandlende specialer, og den sensationsprægede, ikkefagligt funderede kritik med mistænkeliggørelse af seriøst arbejdende kolleger er dybt uhensigtsmæssig og forkert. Der er ikke blandt landets 70 rygkirurger kendskab til stigning i antal foretagne operationer, som ikke overholder internationalt accepterede retningslinjer for indikationsstilling.

Vedr. min angivelse af interessekonflikt må jeg indskærpe, at jeg ikke udtaler mig på vegne af nogen organisation, hverken Rigshospitalet eller Center for Rygkirurgi. Jeg udtaler mig udelukkende som rygkirurg og læge. I min korrektur til læserbrevet havde jeg fjernet ansættelsessted, som var påført af redaktionen. Imidlertid blev dette ved en fejl igen påført mit indlæg af redaktionen. Jeg kan kun beklage, såfremt dette kan misforstås.

Jeg vil dog også anføre, at mit hovedarbejdssted er Center for Rygkirurgi, jeg arbejder deltids på Rigshospitalet. Mine arbejdsforhold er kendt af offentligheden, og jeg opfatter ikke, at lægers kendte arbejdsforhold kommer under betegnelsen interessekonflikt. Var dette tilfældet, skulle samtlige praktiserende læger eller speciallæger angive deres arbejde som interessekonflikt. Begrebet bør dække økonomisk tilknytning, som ikke umiddelbart er synlig.

Hvad angår CR's kommentarer om min interessekonflikt i forhold til medikoindustrien, må injurierende udtalelser af denne art tale for sig selv.

Jeg vil endnu en gang opfordre til at holde faglige diskussioner i det rigtige forum, på en sober og faglig basis og med behørig hensyntagen til den omfattende evidens, der foreligger, og efter almindelige retningslinjer for, hvorledes vores erkendelse af viden er opnået. Uunderbyggede beskyldninger i medierne af fagkolleger for svindel, er ikke konstruktivt for et fornuftigt samarbejde frem mod det rigtige behandlingsvalg.