Skip to main content

> Svar:

Formand Jens Winther Jensen, Lægeforeningen. E-mail: dadl@dadl.dk

16. maj 2007
4 min.

Det er rigtigt, at Lægeforeningen sammen med Indenrigs- og Sundhedsministeriet med Danske Regioners tilsagn har været med til at udarbejde et princippapir om videreuddannelsen, hvori der indgår en reduktion af turnus til et år. Det er et af de nye principper, men det er vigtigt at vurdere de nye principper i sin helhed.

Lægeforeningen har løbende arbejdet med udviklingen i speciallægeuddannelse både med hensyn til kvalitet og uddannelsestid. På baggrund af det arbejde har Lægeforeningen gennem det sidste år arbejdet for en etårig turnus, hvor hovedparten af turnusforløbene har et seksmåneders uddannelsesforløb i almen praksis. Den politik er der opnået enighed om i Lægeforeningens uddannelsesudvalg med alle delforeningers deltagelse.

Baggrunden er, at uddannelsestiden er under voldsomt pres, og i det lys finder vi, at det er vigtigt, at den beskæring, der efter vores vurdering ville blive foretaget af uddannelsestiden, kommer til at foregå så tidligt som muligt i uddannelsen, så den specialespecifikke viden ikke bliver ramt.

En arbejdsgruppe under Det Nationale Råd for Lægers Videreuddannelse nåede sidste år frem til, at det var muligt at skære turnustiden med år uden at tabe kvalitet i turnusuddannelsen. Det kan gennemføres, hvis turnusuddannelsen samtidig omlægges, så den kommer til at indeholde nogle langt mere overordnede generelle kompetencer, der kan opnås på langt flere afdelinger og i langt flere specialer, end vi ser det i dag. Den omlægning vil forhåbentlig betyde, at de kommende praksisreservelæger får en bedre generel uddannelse, end det har været tilfældet indtil nu.

Det er klart, at sammenhængen i sundhedsvæsenet og dermed sammenhængen mellem primær- og sekundærsektor er helt essentiel for kvaliteten af sundhedsvæsenet. Den sammenhæng skabes bl.a. ved, at læger har kendskab til begge sektorer. Derfor er jeg enig i vigtigheden af, at undervisningen i primær sundhedstjeneste på universiteterne får denne rette vægtning, og jeg noterer mig jeres kraftige kritik heraf.

Men sammenhængen i sundhedsvæsenet kræver også en indsats på langt flere fronter og holder ikke op efter turnus-udannelsen. Det arbejde har Lægeforeningen gennem de sidste år prioriteret højt - senest i arbejdet med Kvalitets-reformen, hvor jeg blandt andet kan henvise til Lægefore-ningens indlæg »Riv siloerne ned«.

Danske Regioners udspil om en toårig turnus er for os at se udelukkende et forsøg på at få garanti for arbejdskraft i længere tid, end det er tilfældet i dag - også på steder, der ikke er særlig attraktive, og hvor uddannelsesværdien kan være tvivlsom. Med andre ord: en måde at manøvrere uden om det ledelsesansvar Danske Regioner har for at tiltrække, fastholde og motivere medarbejdere. Der er behov for at afkorte videreuddannelsestiden; ikke forlænge den - og da slet ikke i uddannelsens første år.

Med hensyn til rekruttering til specialerne har Lægefor-eningen altid holdt på, at tilrettelæggelsen af den lægelige uddannelse ikke må bero på rekrutteringshensyn men på hensynet til uddannelsens kvalitet. Såfremt specialerne har kompetencer at byde på i forhold til turnus, er det klart, at det vil være oplagt at lade dem indgå - men det må ikke ske ud fra et rekrutteringssynspunkt. Det ville i givet fald betyde, at alle specialer med manglende tilgang skulle have plads i turnusuddannelsen - uden hensyn til turnusuddannelsens kvalitet.

Almen medicin har i forhold til turnus masser af kompetencer at byde ind med, og derfor vil vi i Lægeforeningen arbejde for, at så mange turnusforløb som overhovedet muligt kommer til at indeholde et seksmåneders forløb i almen medicin. Men udfordringen er stor, der er mange turnuskandidater på vej, og antallet af uddannelsespladser til hoveduddannelsen i almen medicin øges også i de kommende år.

Vi er i Lægeforeningen overordentlig opmærksom på, at en række specialer - herunder almen medicin - har rekrutteringsproblemer og allerede nu har problemer grundet speciallægemanglen. Det kan vi ikke sidde overhørig, og det er derfor, Lægeforeningen er gået ind i arbejdet med nye principper for videreuddannelsen. Formålet med principperne - f.eks. flere uddannelsesstillinger, bedre kvalitet i uddannelsesstillingerne og kortere turnus - er jo netop at skabe flere speciallæger på kortere tid - også til almen medicin. Ved siden af skal vi fortsætte arbejdet med at skabe sammenhæng i sundhedsvæsenet - noget turnus fortsat vil bidrage til - men også mange andre tiltag er nødvendige.