Skip to main content

> Svar:

Michael Dupont, formand for P.L.O. E-mail: dupont@dadlnet.dk

3. nov. 2005
2 min.

Det er vanskeligt at vise hen, når man hellere vil vise af. Men det er ikke desto mindre den virkelighed, vi står i som praktiserende læger - af og til.

Den hyppigst forekommende situation er dog den, at man sammen med patienten er blevet enige om at inddrage anden sundhedsfaglig ekspertise i løsningen af et problem - hvad enten det er et gynækologisk problem eller en lidelse i bevægeapparatet.

Det er til gavn for patienten, der ikke selv skal navigere rundt i det sundhedsfaglige landskab, og det er til gavn for »systemet«, der på den måde får en optimal udnyttelse af resurserne.

Jeg tvivler på, at gynækologerne ville være begejstrede for en uvisiteret adgang til deres klinikker - og vores patienter ville i hvert fald opleve en helt uacceptabel ventetid - til skade for dem, der havde det største behov.

Om en cyste på 3 cm kræver faste kontroller hos gynækolog, skal jeg ikke udtale mig om - men den skal ikke ændre et i hovedsagen velfungerende system.

At en patient, der skal til fysioterapeut, skal lægeligt vurderes, er vi ikke uenige om - og som du anfører, er massagebehandling da også en stadigt svindende del af det fysioterapeutiske tilbud - om massage helt skal udgå, skal jeg lade være usagt, men rehabilitering og genoptræning bliver nok i fremtiden i stadig større omfang en del af primærsektorens arbejdsområde.

Her har vi en central rolle - og henvisningerne vil stadig være et naturligt kommunikationsmiddel til vores samarbejdspartnere i de fysioterapeutiske klinikker.