Skip to main content

Tal med din læge ...

Lægemiddelkonsulent Mats Lindberg, Sønderjyllands Amt. E-mail: mli@sja.dk

1. nov. 2005
2 min.

Studier fra USA, hvor forbrugerrettet reklame er tilladt, viser, at lægen næsten altid ordinerer den medicin, som patienten spørger efter. Måske er det derfor, at en del af lægemiddelselskabernes markedsføring også her i Danmark tilsyneladende retter sig mod lægmand.

Ifølge Lægemiddelloven er reklame over for offentligheden for receptpligtig medicin ikke tilladt. Lægemiddelselskabernes virksomhed over for offentligheden beskrives dog ikke som reklamer, men ofte som »oplysningskampagner«, hvis formål er at sætte fokus på et sundhedsproblem. Her er nogle eksempler:

I TV3's reklamer har der i lang tid været vist en »oplysningskampagne«, hvor neglesvamp beskrives som en smitsom sygdom, der bør behandles medikamentelt. Hvis du tror, at du har neglesvamp - tal med din læge, er kampagnens budskab.

På hjemmesiden www.rejsningsproblemer.dk rettes offentlighedens opmærksomhed på erektiv dysfunktion. (!) Varemærket Viagra® bliver nævnt ca. 100 gange, hvis man følger alle websidens interne links. Ca. 20 gange bliver man opfordret til at tale med egen læge.

I forbindelse med lanceringen af ASCOT-LLA-studiets resultater bragte landsdækkende medier kommentarer fra en speciallæge, som havde deltaget i studiet. Han opfordrede alle borgere over 60 år til at lade sig screene for hjertesygdom ved deres egen læge for at se, om de har behov for kolesterolsænkende behandling.

Samme effekt ses ofte ved de kampagner, hvor tilfældigt forbipasserende borgere får målt deres blodtryk eller kolesterol på apoteket eller i supermarkedet. Hvis noget ikke er 100% i orden, så opfordres man til at tale med egen læge.

Tal med din læge! Det lyder så nemt og fornuftigt. Men er det egentlig hensigtsmæssigt, at de i forvejen travle praktiserende læger skal finde tid til at tale med borgere, som efter at have set på fjernsyn en aften gerne vil vide, om de har neglevamp? Risikerer vi ikke at ressourcer herved flyttes fra de syge patienter til de raske - men af kampagner foruroligede - borgere?

Og hvem skal betale? Konsultationen ved læge koster 105 kr. En tabletkur mod svamp i tånegle koster ca. 2.500 kr. Skal det virkelig være det offentliges ansvar at følge op på disse private »oplysningskampagner«?

Kunne det være rimeligt, at lægemiddelselskaber, speciallæger og patientforeninger, før de opfordrer almindelige borgere til at tale med deres læge, først aftaler med repræsentanter for de praktiserende læger, at det nu også er i orden? Måske kunne det endog være rimeligt, at sygesikringen, der jo skal betale regningen, blev hørt.

Hvad mener Lif, P.L.O., DSAM og Sygesikringens Forhandlingsudvalg?