Skip to main content

Thi kendes for ret

Lisbeth Lintz, formand for Yngre Læger. E-mail: lli.yl@dadl.dk

11. sep. 2009
2 min.

Fra politisk hold har man ønsket at indføre en 4-års-regel i kampen mod den voksende speciallægemangel. Det må vi forholde os til, uanset hvad vi synes om reglen - og det gør vi i Yngre Læger, både ved at arbejde fremadrettet i det politiske system med at overflødiggøre reglen, ved at stille nye services til rådighed for medlemmerne og ved løbende at diskutere 4-års-reglen og de forskellige synspunkter, der dukker op i den sammenhæng.

I forbindelse med 4-års-reglen har FADL valgt en strategi, der indebærer en retssag mod Sundhedsministeriet og Sundhedsstyrelsen. Den sag har de nu tabt. Yngre Læger har valgt en anden strategi, nemlig at være en del af aftalen. Det valg betyder bl.a., at vi har fået en række positive elementer med i aftalen f.eks. flere uddannelsesstillinger, færre uklassificerede stillinger og individuel karriererådgivning. Samtidig har vi fået en fornuftig platform til fremadrettet at insistere på, at 4-års-reglen er en del af en samlet aftale, og at alle punkter skal opfyldes. Set med Yngre Lægers øjne er situationen den, at hvis ikke regioner og sygehuse overholder deres del af aftalen, er præmisserne for, at yngre læger kan overholde 4-års-reglen heller ikke til stede.

I sit indlæg skriver Jens Helby, at 4-års-reglen betyder, at det er umuligt at blive speciallæge, medmindre man opnår ansættelse i et hoveduddannelsesforløb senest fire år efter start på klinisk basisuddannelse (KBU). Det mener vi ikke er rigtigt. Hvad bygger vi det på?

Sundhedsministeren har svaret på spørgsmålet med formuleringen, at læger, der ikke er begyndt på et hoveduddannelsesforløb senest fire år efter KBU, ikke kan få en hoveduddannelsesstilling og ad den vej blive uddannet som speciallæge. Dermed indikerer han samtidig, at man kan blive speciallæge ad andre veje.

I Yngre Læger forestiller vi os, at de andre veje består i, at man sammensætter individuelle uddannelsesforløb til de læger, der har behov for det. Altså at man laver en samlet vurdering af den enkelte læges kompetencer inden for et givet speciale og herefter udformer et uddannelsesforløb, der kan gøre lægen til speciallæge. Når vi tror på det, er det fordi, ingen ansvarlig sygehusmyndighed har interesse i at smide potentielle speciallæger ud med badevandet. Der er speciallægemangel, og ønsket om at skaffe flere speciallæger hurtigt er hele formålet med den aftale, hvori 4-års-reglen er et element.

Vedrørende de studerendes eventuelle »krumspring« for at vinde tid, bakker de officielle tal fra Sundhedsstyrelsen ikke påstanden op. Der er ikke noget, der tyder på, at de studerende udskyder deres eksamener eller forsker i større omfang end tidligere. Tilmeldingerne til KBU er tilbage på samme niveau som før sommeren 2008, hvor der var et mindre fald i antallet af tilmeldinger.