Skip to main content

Timing, timing, timing!

Steen Olesen, Formand for FAYL's Forsknings- & Uddannelsesudvalg

2. nov. 2005
2 min.

Sundhedsstyrelsen har netop udsendt nye målbeskrivelser for turnus, og der er knap et år til, at den nye speciallægeuddannelse skal søsættes. En del af den nye speciallægeuddannelse er forskningstræningsmodul, som Sundhedsstyrelsen nu foreslår overført til medicinstudiet.

Når systemer og organisationer skal ændres, er det centralt, at ændringerne nyder opbakning fra alle involverede parter. Nu skabes der fra Sundhedsstyrelsen en usikkerhed mht. den fremtidige turnusuddannelse. Hvordan reagerer de uddannelsesansvarlige på de danske hospitaler? Nej, vi gider ikke ikke forbedre turnusuddannelsen, den bliver jo alligevel ændret om kort tid. Forskningsmodulet i speciallægeuddannelsen gider vi heller ikke tage alvorligt - det skal alligevel være en del af medicinstudiet om 3-4 år.

Det er to opgaver, som mange mennesker har brugt meget tid på, og af mange vurderes som store fremskridt for uddannelsen af speciallæger. Nu risikerer vi at initiativerne langsomt sygner hen pga. manglende fokus og opmærksomhed. Det er da både synd og skam.

Som ansvarlig for gennemførelsen af den nye speciallægeuddannelse skal Sundhedsstyrelsen være sig meget bevidst om, hvilke signaler der afsendes fra domicilet på Islands Brygge og endnu mere om, hvornår de afsendes.

Når det så er sagt, skal man jo ikke afvise tiltag, som eventuelt vil kunne forbedre begge verdener, altså både medicinstudiet og turnusuddannelsen. Kan der bygges en bedre bro mellem de to?

Det er muligt, at der på medicinstudiet kan indbygges praktiske moduler kronet med ophold på udvalgte sygehusafdelinger. Dele af turnusmålbeskrivelsen vil ganske givet kunne opfyldes på studiet, men ikke alt. Det er sandsynligt, at håndgreb, simple diagnoser m.m. kan læres af de medicinstuderende under kortere ophold på hospitalerne. De øvrige kompetencer som ligeledes skal læres, er jeg ikke så sikker på kan opøves under praktikophold. Det er helt fundamentalt at kunne begå sig på den arbejdsplads, en sygehusafdeling eller en lægepraksis er. Det drejer sig om samarbejde, ledelse, kommunikation osv. Det er ligeledes helt fundamentalt, at den enkelte læge opnår en bevidsthed om, at en god læge ikke blot er en medicinsk ekspert, men består af flere og andre væsentlige kompetencer.

Disse kompetencer skal udbygges i den nye speciallægeuddannelse, og jeg mener det er meget vigtigt, at der er opnået en arbejdspladserfaring, inden den egentlige speciallægeuddannelse påbegyndes.

Det er muligt at turnus skal se anderledes ud, f.eks. kan bestå af andre elementer, andre forløb og tidsmæssige rammer. Vi har i FAYL tidligere udtrykt vort ønske om at gennemføre forsøg med andre turnusforløb end de eksisterende. Så lad os da prøve det og bruge de erfaringer i en eventuel senere revision af turnusuddannelsen.