Skip to main content

Tog til hospitalet – en mangelvare

19. apr. 2013
5 min.

Tilbage


Pens. praktiserende læge, dr. med. Troels Kardel, Holte. Email: kardel@dadlnet.dk

Det har undret mig, at der næsten ikke er nogen større sygehuse, som er placeret tæt ved en togstation. Patienterne skal dog kunne komme til og fra hospitalet ved indlæggelse og ambulante undersøgelser, behandlinger og kontroller, og mange er gangbesværede, sidder i kørestol, lider af åndenød eller kan ikke selv finde vej. Nogle kommer i barnevogn. Når enhederne bliver specialiseret og centraliseret, bliver afstanden fra hjemmet større. Det ville være rart for mange at kunne tage toget helt frem. Og patienterne betjenes af et stort personale. Nogen når frem inden de trafiktætte perioder. Senere ankomne møder fyldte parkeringspladser. Få af hovedstadens hospitaler har parkeringspladser svarende til behovet.

Mest trængt ligger Rigshospitalet på Østerbro i København flankeret af en af byens største indfaldsveje og genbo til en af landets største uddannelsesinstitutioner, Panuminstituttet. Begge går i gang med udbygninger i milliardklassen, for Rigshospitalets vedkommende med en fløj forrest i billedet langs med Fælledparken.

I forbindelse hermed har konsulentfirmaet Niras beregnet den transport, som hospitalet genererer før og efter udvidelsen i en rapport, »Trafikale konsekvenser ved udbygning af Rigshospitalet«, 2010.

10% mere trafik

Godt 20.000 daglige ture til og fra Rigshospitalet er i bil, på cykel og med kollektiv trafik. Stigningen ventes at blive på knap 10% efter hospitalets udbygning. Det er glædeligt, at mere end hver tredje bruger cyklen. Næsten lige så mange er i bil, og stigningen her skønnes at blive på godt 10%. Af samme grund indgår der i hospitalets byggeplan 650 parkeringspladser. Heraf erstatter nogle de pladser, som inddrages som følge af nye bygninger og en samtidig iværksat trafiksanering af den nærliggende indfaldsvej.

Trafikken i området ved Rigshospitalet præges af gennemkørsel til og fra city. Krydset Tagensvej/Blegdamsvej er blandt hovedstadens mest trafikerede med tre vejbaner og cykelstier i begge retninger og svingende biler og cykler. Som det er nu, er busser det eneste kollektive trafikmiddel til Rigshospitalet. Det kræver raske ben at nå over Tagensvej i ét grønt lys. På Tagensvejs forlængelse Fredensbro viste den årlige manuelle tælling tirsdag d. 6. oktober 2009 passage af ca. 50.000 køretøjer og 15.000 cyklister. Hvis nogen vil studere trængselsproblemer er dette stedet.

Måske holder Niras trafikprognose for udvidelsen af Rigshospitalet. Men en samtidig statsinvestering i en 16-etagers udbygning af Panuminstituttet på den anden side af Tagensvej bidrager også til trængsel i krydset ved Blegdamsvej, som allerede danner køer. Derfor iværksættes en trafiksanering til 130 mio. kr. af indfaldsvejen mod Københavns city. Den indebærer, at endnu ikke velvoksne træer på Nørre Alle fra sidste vejomlægning fjernes. Det samme sker for 150 parkeringspladser til Fælledparken langs med alleen. Og der etableres et nyt trafiksignal på Nørre Alle mellem Universitetsparken og Tagensvej, også for at fodgængere skal kunne passere.

600 m til nærmeste station

Bliver det bedre, når Metros Cityring under bygning er færdig i 2018? Da vil den nærmeste metrostation for Rigshospitalet være Trianglen med en gåafstand på 600 m eller mere og Vibenshus én km fra hospitalsområdet.

Det kunne have været anderledes, hvis udbygningen af Københavns Metro med en Cityring havde fulgt den oprindelige plan. En resumerapport [1] om Cityringen fra 2005 er udfærdiget for Transport- og Energiministeriet, Finansministeriet, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune, som tilsammen ejer Metroselskabet. Rapporten viser linjeføringen i første del af udredningsarbejdet, og heri indgik en station ved Rigshospitalet. Dog valgtes en alternativ forbindelse i en stor bue uden om Rigshospitalet.

Det er derfor interessant at sammenholde den beregnede trafik til og fra Rigshospitalet på godt 20.000 daglige ture fra Niras rapport med passagertal, som forventes for de kommende Metrostationer nærmest Rigshospitalet og Panuminstituttet, som skønnes at blive ca. 10.000 passagerer om dagen pr. station

(se Tabel 1). Så man må nok konkludere, at fravalget af en metrostation mellem de to statsinstitutioner er en trafikøkonomisk tvivlsom disposition af en kommune, som høster gevinsten ved statens store anlægsplaner. Staten er medejer af Metroselskabet og har haft medbestemmelse ved udformningen af Cityringen, idet staten har formandsposten i Metroselskabets bestyrelse. Københavns Kommune har godkendt planerne for bygninger og Metro.

Det kan lade sig gøre

I 2012 indgik regeringen og partierne Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og De Konservative en trafikaftale til forbedring af den kollektive trafik. En bevilling på nogle hundrede millioner kr. gik til det forberedende arbejde til en forbindelse fra Østerport som en knopskydning på Cityringen til et planlagt udviklingsområde af en ny bydel ved Orientkaj i Nordhavnsområdet [2]. Linjen føres i tunnelrør uden station i en bue under indre Østerbro på strækningen mellem Nordhavn og Østerport S-stationer. Men rettes buen ud, kan der trækkes en lige linje fra Nordhavn over Trianglen frem til Rigshospitalet og Nørrebro Runddel og derfra videre i Cityringen til det centrale Frederiksberg med omstigning til Vanløselinjen. Denne løsning vil være handicapvenlig, give besparelser på kommunernes budgetter for ledsaget persontrafik til Rigshospitalet og vil give forbedring af den kollektive trafik for hver en bevilget krone. Den vil give nem mulighed for beboerne i de nye boligkvarterer i Nordhavnen at kunne handle på Østerbrogade og komme i Parken samt tage på arbejde eller på anden måde benytte Rigshospitalet og Panuminstituttet.

Jeg vil mene, at der inden boremaskinerne går i gang, er grund til at genoverveje, om statens og Frederiksberg Kommunes og hovedstadens nulevende borgeres interesser er tilstrækkeligt tilgodeset i udformningen af Københavns Metros udbygning med en knopskydning til et byudviklingsområde i Københavns Nordhavn, som det indgik i trafikforliget i 2012. Måske har også ældre- og invalideorganisationer en interesse i, at trafikforbindelser til hospitaler prioriteres højere, hvor dette som her lader sig gøre.

Interessekonflikter: Ingen

Litteratur

  1. www.trm.dk/da/publikationer/2005/udredning+om+cityringen/

  2. www.byoghavn.dk/files/Udredning_om_en_afgrening_til_Nordhavnen.pdf

    Kardel T. Opret Metro til Riget, 2012. http://universitetsavisen.dk/debat/opret-en-metrostation-ved-riget