Skip to main content

Uhensigtsmæssige uddannelsesforløb – også her kan vi blive klogere

Annette Abell, Kollegialt Netværk

30. sep. 2013
2 min.

Vi ved, at der på afdelinger og i praksis udføres et stort arbejde for at skabe gode uddannelsesforløb for yngre læger. Vi ved også, at det ikke altid lykkes. Det kollegiale netværk får henvendelser fra yngre læger, der på forskellig vis oplever at være kommet i klemme i deres uddannelsesforløb. Her kan der blive talt om sygdom, manglende støtte, samarbejdsproblemer, mobning, dårligt uddannelsesmiljø eller at være kommet på den forkerte hylde.

Et uhensigtsmæssigt uddannelsesforløb er, når en læge oplever utilstrækkelig eller manglende opnåelse af kompetencer i forhold til det, som er planlagt og målsat. Ved Center for Medicinsk Uddannelse ved Aarhus Universitet bliver der nu gennemført et studie med det formål at få dybdegående viden om yngre lægers subjektive oplevelser af disse forløb. Herfra beskriver man, at uhensigtsmæssige uddannelsesforløb i særdeleshed kommer til udtryk, hvis den yngre læge oplever faglige, personlige eller samarbejdsmæssige problemer, der af forskellige årsager synes svære at håndtere.

I den sparsomme internationale litteratur, der er på området, anslås, at 5-7% af yngre læger har behov for ekstra træning eller særligt superviserede forløb for at kunne gennemføre deres uddannelsesforløb på tilfredsstillende vis. Et uddannelsesforløb forstås som et samspil mellem lægen og de uddannelseskulturer, som lægen møder. Det vides ikke med sikkerhed, hvilke faktorer der er mest afgørende for, at uhensigtsmæssige uddannelsesforløb opstår, løses og undgås. Derfor er der brug for at vide mere.

Formålet med studiet er at identificere kritiske faser i yngre lægers uddannelse med henblik på at opstille indsatsmuligheder for at forhindre uhensigtsmæssige uddannelsesforløb. En del af studiet består af interview med læger, der har gennemgået et uhensigtsmæssigt uddannelsesforløb. Uhensigtsmæssige uddannelsesforløb er en belastning for de yngre læger og alle andre implicerede. Vi har derfor alle en interesse i at få mere viden og flere muligheder for at kunne handle hensigtsmæssigt.

Hvis du vil bidrage til at skabe denne viden og er interesseret i at deltage og fortælle om dine oplevelser omkring vanskelige uddannelsesforløb i Videreuddannelsesregion Nord, kan du kontakte Rune Dall Jensen, rdje@medu.au.dk eller tlf. 8620 5224.

Interviewet varer ca. halvanden time, og du er sikret fuld anonymitet.