Skip to main content

Vi går til møder

Alment praktiserende læge Frank Andersen, Faxe, E-mail: fsa@dadlnet.dk.Alment praktiserende læge Lisbeth Errebo-Knudsen, Horslunde. Begge tidligere efteruddannelsesvejledere, Lægeforeningen

17. feb. 2012
3 min.

Interessekonflikter: ingen




Vi har igen været til et fagligt møde og spørger os selv: Hvorfor skal det være så forudsigeligt, lidet lærerigt og kedeligt?

Er det sådan, »man« bærer sig ad?

Man beslutter at indkalde nogle læger til et fagligt møde for at høre om et emne, som man mener er vigtigt. Man finder en »ping«, som er godt inde i stoffet, med rigtig mange PowerPoints, så manuskriptet kan undværes. Nogle PowerPoints er desværre ulæselige. Det beklages, men hvorfor er de så ikke ændret? Måske er det blevet til et rigtigt road show. Mødet starter ca. 10 min for sent. Er der spørgsmål, må der godt afbrydes. Så går den ellers ud over stepperne i halve og hele timer med rigtig mange detaljer og referencer.

Vi lytter, har lyst til at spørge, men det går lidt for stærkt, og spørgsmålet er måske heller ikke så intelligent. Passiviteten og søvnigheden breder sig. For ikke at slumre hen tager vi noter og tegner kruseduller. Hovsa, der røg tiden, men der er da lige plads til et par spørgsmål. Så kommer »kloge-Ågerne« hurtigt på banen med den sædvanlige, kritiske, akademiske diskurs. Nu er vi ca. 15 min over den planlagte tid, og mødelederen takker for det interessante foredrag og god ro og orden (det tror da pokker). Vi klapper pligtskyldigt i vore små hænder og går til »et let traktement«. Her liver vi op, taler med dem, vi kender, og udveksler de sidste nyheder.

Tænk et spild af mandetimer - time is money.

Et møde er som en teaterforestilling og som et projekt, hvor man på klassisk vis spørger: Hvad er mål og formål med mødet, hvem er målgruppen, hvilken metode vil vi bruge, og hvordan vil vi evaluere, om vi har nået målet?: At mødedeltagerne har fået noget brugbart med sig hjem (lært noget), og at vores metode var god nok. Det kræver, at mødelederen ved, hvad der skal gøres, er engageret og bruger tid på planlægning af mødet.

Der er god hjælp at hente ved at anvende Ib Ravns fire gode råd [1, 2] til lærende møder:

  • Korte fokuserede indlæg, gerne afbrudt af pauser til refleksion og dialog.

  • Deltagerne skal have mulighed for aktivt at lade sig inspirere.

  • Deltagerne skal have mulighed for aktivt at formulere, hvad de vil tage med hjem og bruge i deres daglige arbejde.

  • Deltagerne skal have mulighed for vidensdeling og networking.

Til dig, der skal arrangere mødet: Prøv det, du vil mærke glæden ved den energi og læring, der kommer. Til dig, der skal deltage i mødet: Stil krav, så du får noget med hjem.

Dit næste faglige møde vil blive et møde, der giver energi og ændrer din hverdag.

Bon appetit.

Læs mere på www.edu.au.dk/fv


Referencer

  1. Ravn I. Lærende møder og konferencer i praksis. People's Press, 2006.
  2. Ravn I. Facilitering: ledelse af møder der skaber værdi og mening. Hans Reitzel, 2011.