Why not theatre; »WIT«

Lene Agersnap

11. mar. 2014

TEATERANMELDELSE:

Uanset hvad man måtte skrive om dette mageløse stykke, vil det komme til at lyde klichefyldt i forhold til den flerdimensionale skildring af en kvindes cancerdød, som finder sted på Bådteaterets scene. Vi har set det før – og så alligevel aldrig på den måde. Med akademisk præcision – men også humorfyldt glimt i øjet – skrælles lagene af et menneske, der konfronteres med både sin død og sit liv her i 11. time. Nøgternt, men også vittigt, tankevækkende og utroligt rørende. Til trods for temaets alvor er stemningen i det lille teaterrum ikke tung og trist. Tværtimod er atmosfæren ladet med intens medleven, mens publikum spejler egne erindringer ind i et drama, som mange har oplevet på tæt hold i det virkelige liv.

Dr Vivian Bearing, professor i engelsk renæssancedigtning, rammes af metastaserende ovariecancer, stadium 4. Hun er på sit eget felt præcis lige så nørdet som de læger, hun møder på sin vej gennem behandlingen af sin sygdom. Poesi i hendes forstand er ikke noget drømmerisk anliggende, men en benhård analytisk disciplin. Hun tåler ikke slendrian hverken hos sig selv eller sine studerende. Som en pioner i videnskabens tjeneste viger hun således heller ikke tilbage for at lægge krop til eksperimentel højdosiskemoterapi.

Men undervejs, mens kroppens forsvar brydes ned, dukker erkendelsen af andre af livets aspekter op, ligesom angsten og et hidtil upåagtet behov for nærvær.

John Donne, den poet, som hun har helliget sit liv, træder med sine ord om dødens vilkår tydeligere og tydeligere frem med sit egentlige budskab, mens den akademiske tilgang krakelerer.

Vi har set det før – og så alligevel ikke. Ikke så intenst og mesterligt spillet. Sprogligt elegant, ordrigt, komplekst. Karrikaturen af os selv i den krampagtigt tørre, korrekte og uempatiske lægerolle er ikke ukendt, men her fremstillet ufordømmende, morsomt og nøgternt iagttagende. I USA spilles stykket som led i undervisning af medicinsk personale. Det kunne være en kærkommen fornyelse også at gøre det herhjemme. Det er svært at forstille sig en mere effektiv demonstration af, hvad det hele handler om end et af Vivians nøglebudskaber undervejs i dødsprocessen: »Now is the time for simplicity – and kindness«.

Lene Agersnap,

E-mail: agersnap@dadlnet.dk