Skip to main content

1813 er blevet bedre

95 procent får svar inden for 10 minutter

Foto: Ugeskrift for  Læger
Foto: Ugeskrift for Læger

Klaus Larsen kll@dadl.dk

1. dec. 2016
1 min.

I sidste måned blev 95 procent af alle henvendelser til Region Hovedstadens omstridte akuttelefon 1813 besvaret inden for 10 minutter.

Det er en stor forbedring i forhold til for et halvt år siden, hvor kun halvdelen kom igennem inden for ti minutter.

Ifølge Politiken viser et notat, som netop er sendt til regionspolitikerne, at 70 procent af opkaldene blev besvaret inden for tre minutter.

Ifølge regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S) skyldes forbedringen, at det er lykkedes at skaffe mere personale – primært sygeplejersker. Det skyldes ifølge avisen, at regionen i foråret indgik en overenskomst, der bl.a. giver de ansatte bedre løn for skæve vagter.

De praktiserende lægers organisation PLO fraråder fortsat sine medlemmer at arbejde for 1813.