Skip to main content

1813 har flere rapporterede fejl end andre lægevagter

Akuttelefonen 1813 havde sidste år dobbelt så mange indberetninger om alvorlige fejl end de øvrige regioner til sammen. Ikke nødvendigvis et udtryk for dårligere patientsikkerhed, siger Dansk Selskab for Patientsikkerhed.

Jo flere rapporterede hændelser, jo mere er de ansatte opmærksomme på patientsikkerhed, siger Vibeke Rischel, sundhedsfaglig chef i Dansk Selskab for Patientsikkerhed. Foto: Dansk Selskab for Patientsikkerhed
Jo flere rapporterede hændelser, jo mere er de ansatte opmærksomme på patientsikkerhed, siger Vibeke Rischel, sundhedsfaglig chef i Dansk Selskab for Patientsikkerhed. Foto: Dansk Selskab for Patientsikkerhed

Anders Heissel, ah@dadl.dk

4. apr. 2017
3 min.

De ansatte på Akuttelefonen 1813 i Region Hovedstaden har indberettet langt flere alvorlige fejl end de øvrige regioners lægevagter.

I 2016 blev der for Akuttelefonen 1813 indberettet 43 alvorlige fejl i forbindelse med sager, hvor patienten enten er død eller er kommet alvorligt til skade, mens det samlede tal for de øvrige fire regioners lægevagter var 21.

Det viser tal fra Styrelsen for Patientsikkerhed og Region Hovedstaden, ifølge DR.

Karin Zimmer, formand for PLO Hovedstaden, kalder det ”en bekymrende tendens”.

”Tallene viser en bekymrende tendens, fordi de handler om alvorlige fejl, der har dødelig udgang eller hvor der er sket alvorlig skade. Derfor håber jeg, at regionen som den ansvarlige for 1813 vil undersøge tallene nærmere,” siger Karin Zimmer til ugeskriftet.

Men tallene er ikke nødvendigvis et udtryk for dårligere patientsikkerhed i Region Hovedstaden, mener Vibeke Rischel, sundhedsfaglig chef i Dansk Selskab for Patientsikkerhed. Selskabet arbejder for at ”fremme patientsikkerheden i det danske sundhedsvæsen” bl.a. via læring af utilsigtede hændelser, og Vibeke Rischel understreger, at indberetningerne om alvorlige fejl mest af alt siger noget om kulturen for, hvor gode de ansatte er til at rapportere fejl og utilsigtede hændelser.

”Jo flere rapporterede hændelser, jo mere er de ansatte opmærksomme på patientsikkerhed. Derfor er det faktisk godt med et højt tal, så længe det bliver brugt til at forbedre området. Men derfor kan man heller ikke sige noget om, hvorvidt tallene er et udtryk for, om der er flere alvorlige fejl i den ene region i forhold til de andre regioner,” siger Vibeke Rischel og fortsætter:

”Hele ideen bag at rapportere utilsigtede hændelser handler om at lære, og derfor er det vigtigt, at læger bliver ved at rapportere og ikke lader sig påvirke af tal fra andre regioner, men ser på hvordan ens egne tal kan give anledning til forandring til gavn for patienterne.”

Konkret ændring

Og det har faktisk givet anledning til forbedringer, siger Svend Hartling, koncerndirektør i Region Hovedstaden. Tidligere blev der ifølge Svend Hartling indrapporteret fejl, der handlede om, at der i flere tilfælde var tæt på at blive overset graviditet uden for livmoderen, når kvinder ringende til 1813 med ondt i maven.

"Derfor ændrede vi spørgeguiden, så vi nu er sikre på, at der bliver handlet hurtigt, hvis en kvinde med ondt i maven ringer til 1813. Det er en konkret ændring som direkte konsekvens af fejl, der er indrapporeret," siger Svend Hartling til ugeskriftet.

Formanden for Sundhedsudvalget i Region Hovedstaden, Karin Friis Bach (RV) er ikke heller bekymret over det høje tal.

”Jeg kan godt se, der er en stor forskel, men det er ikke noget, der bekymrer mig voldsomt. Det kan måske lyde underligt, men vi har jo i Region Hovedstaden i lang tid haft fokus på at indarbejde en kultur, hvor vi indberetter hver eneste gang, vi har en mistanke om fejl for netop at lære hele tiden. Så det undrer mig ikke, at vi ser mange flere indberetninger i Region Hovedstaden end andre steder,” siger hun til DR Nyheder.

Vi kan se, at der er velfungerende akutordninger med de praktiserende læger i front i de andre regioner, som fungerer effektivt, sikkert og billigt. Og vi tager derfor gerne en ny dialog med Region Hovedstaden om nye løsninger. Karin Zimmer, formand for PLO Hovedstaden

PLO vil gerne i dialog

Region Hovedstaden er den eneste af de fem regioner, der ikke har en aftale med PLO om akutbetjeningen af borgerne, og formanden for PLO Hovedstaden Karin Zimmer understreger, at der i øjeblikket heller ikke foregår møder eller andet, der skulle få regionen og PLO Hovedstaden til at nærme sig hinanden.

"Vi kan se, at der er velfungerende akutordninger med de praktiserende læger i front i de andre regioner, som fungerer effektivt, sikkert og billigt. Og vi tager derfor gerne en ny dialog med Region Hovedstaden om nye løsninger,” siger Karin Zimmer.