Forestillingen er bemærkelsesværdig på mange punkter. At den er delt i to dele, som hver især varer knap tre en halv time, er i sig selv et særsyn. Gennem syv timers teater lærer vi karaktererne at kende og følger dem gennem livets op- og nedture. Ligesom i en tv-serie eller roman folder historien sig ud i et roligt tempo, som giver plads til karakteropbygning og smukke sceniske billeder. Scenografien er enkel, men effektfuld, og man mangler på intet tidspunkt visuel stimulation, når skuespillerne effektfuldt maler billeder for det indre øje. Skuespillet er sublimt. Nærværende, rørende, charmerende, kærligt. Iscenesættelsen, hvor ensemblet glider ind og ud af historierne og smelter sammen som én fortællerstemme, er skarp, velkoreograferet og formidler en forbundethed, som siver ud i salen. Man mærker det i pauserne, hvor folk kigger opmærksomt op – kender vi hinanden? Og det er jo netop spørgsmålet. Kender vi ikke hinanden? Er vi ikke forbundne? Er vi ikke, når alt kommer til alt, meget ens?
Da aids-epidemien raser, køber Walter og hans partner Henry Wilcox et hus uden for byen, hvor de søger ly for sygdommens hærgen. Walter forarger siden Henry, da han inviterer en aids-syg ven til at bo og siden dø i huset. Henry kan hverken forstå eller tilgive dette og lukker sit hjerte, mens Walter lader sig blødgøre og blive rørt af den katastrofe, som har ramt. Walter forklarer; løsningen var ikke at lukke verden ude, men at åbne dørene og invitere verden indenfor.