Skip to main content

Bedre behandling til flere patienter

Foto: Palle Peter Skov
Foto: Palle Peter Skov (Foto: Palle Peter Skov)

formand for Foreningen af Praktiserende Speciallæger
Carl Johan Erichsen

21. jul. 2014
3 min.

De praktiserende speciallæger er kendt for at være et af de mest effektive led i sundhedsvæsenet. Hvert år kommer over to millioner danskere til undersøgelse eller behandling hos en speciallæge, og et overvældende flertal er glade for den behandling og service, som de får hos lægen. Men vi skal blive endnu bedre, og derfor kommer arbejdet med at udvikle kvaliteten til at spille en vigtig rolle i de kommende år.

Speciallægernes og regionernes fælles kvalitetsenhed (eKVIS) præsenterede dette forår den første landsdækkende undersøgelse af patienttilfredsheden, og den viste et flot og overbevisende resultat. 98 ud af 100 patienter vil anbefale den speciallæge, som de besøgte, til andre. Både fordi de oplever at få den rette behandling og møder en læge, der har tid til at tale med dem og give den nødvendige information. Det er et resultat, som landets 900 praktiserende speciallæger kan være stolte af.

Men vi skal videre. Det er ikke nok, at vi behandler stadig flere patienter hvert år, samtidig med at vi holder os inden for de stramme økonomiske rammer, der er lagt. Vi har et klart mål om at styrke speciallægepraksis‘ position i det samlede sundhedsvæsen. Og derfor bliver arbejdet med kvalitet og akkreditering et centralt indsatsområde i de kommende år.

Heldigvis er vi kommet rigtig godt fra start. For kort tid siden kunne vi sammen med Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet (IKAS) gøre status over den første afprøvning af akkreditering efter Den Danske Kvalitetsmodel (DDKM) i praksissektoren. DDKM har været mødt med megen frustration og skepsis, men det ser ud til, at vores arbejde med at tilrette modellen, så den er relevant og enkel at bruge, har båret frugt. Hele 95 pct. af de praktiserende speciallæger, som deltog i pilotakkrediteringen, oplevede processen med akkrediteringsbesøg som »god« eller »virkelig god«.

Det er et flot resultat, og det viser, at det betaler sig at tage ansvar og gå positivt ind i en proces, som vi har gjort i Foreningen af Praktiserende Speciallæger i denne sag. Vi har sammen med eKVIS og IKAS lagt mange kræfter i arbejdet, og derfor håber jeg, at pilotprojektet kan danne grundlag for, at vi ruller akkrediteringen ud til alle praktiserende speciallæger.

FAPS og Danske Regioner har netop indledt forhandlinger om en ny overenskomst, og det er her, at vi bl.a. skal nå til enighed om vilkårene for indførelse af akkrediteringen. Hvordan forhandlingerne ender, er naturligvis umuligt at sige her midt i sommerferien, men jeg er sikker på, at speciallægerne og regionerne har en fælles interesse i at skabe gode rammer for kvalitetsarbejdet. Hvilket ikke kun handler om akkreditering, men også om at bevare samarbejdet i eKVIS, håndtering af datafangst og alle de andre initiativer, som for tiden præger udviklingen i sundhedsvæsenet.

For en ting er sikkert. I Foreningen af Praktiserende Speciallæger har kvalitetsarbejdet højeste prioritet. Det er ikke kun forudsætning for, at vi også fremover kan give patienterne en sikker og tidssvarende behandling af høj kvalitet, det er også et vigtigt bidrag til vores ambition om at gøre speciallægepraksis til en endnu mere central del af det samlede sundhedsvæsen. Ensartede standarder, klare regler og procedurer kan gøre samarbejdet mellem praksissektoren og sygehusene meget mere effektivt og smidigt end i dag – til gavn for både patienter, læger og skatteyderne.