Skip to main content

Bedre end Broen

Søndag aften er primetime for sofatrængende danskere med hygge og dramaserier på dagsordenen. Men for deltagere i de yngre almenmedicineres onlinejournal Club er læsning og fortolkning af videnskabelige artikler også en del af søndagsfornøjelsen.

Marie Rathcke Lillemark, mrlillemark@gmail.com

28. apr. 2014
5 min.

forskning  Unge almenmedicinere har travlt i både arbejdstiden og fritiden, så hvis der skal være plads til at beskæftige sig med forskning, må søndag aften tages i brug. Og det bliver den. Seks gange i løbet af 2013-2014 er timen mellem kl. 21 og 22 afsat til at debattere forskningsresultater med andre ligesindede. Det foregår online på Facebook.

Det sociale element og den strukturerede form lokker lægerne til. Desuden er det nemt. Det forklarer Christian Vøhtz, formand for Forum for Yngre Almenmedicinere (FYAM) og en af idefolkene bag FYAM's forskningskampagne, som journal Club-konceptet er en del af. Kampagnen skal hjælpe flere alment praktiserende læger i gang med at læse og interessere sig for forskningsartikler.

»Vi vil sætte fokus på almen medicin som akademisk disciplin. Vi har ikke helt – som i andre specialer – den samme tradition for at læse videnskabelige artikler. Det vil vi ændre for vores generation«, siger han.

Derfor er der gjort meget ud af at udvælge de helt rigtige artikler. Der er både danske og udenlandske artikler imellem og de spænder fra 1994 frem til 2012.

»Vi har udvalgt seks artikler, som, vi mener, er alment dannende. I ægte Anders Fogh kanonstil.

De skulle også repræsentere lidt forskellige metoder«.

For at gøre læsningen nemmere, har de udviklet »FYAM's artikelkoncept«, en guide til artikellæsning. Den består af en faktadel, en fortolkningsdel og en liste med definitioner på udvalgte begreber. Guiden er lavet med inspiration fra FADL's populære journallæsningskoncept, som mange på forhånd kender til.

»Vi har været servicemindede. Vi har sendt alt materialet til folk. Det har været nemt«, siger Christian Vøhtz.

David Ledstrup, rådgiver i sociale medier hos Bigum&Co, forklarer, hvorfor sociale medier også kan være velegnede som faglige fora:

»Den generation af læger, der kommer nu, er vokset op med Facebook«, siger han, »der er meget, meget kort vej fra én person til en anden. Der er enormt kort til respons på spørgsmål i hverdagen. Man får adgang til en hel gruppe af menneskers ideer og tanker og holdninger. Med den samlede hjernekapacitet når man virkelig bredt rundt«.

Den sociale dimension trækker

Ideen til at lave en onlinejournal Club kommer fra England, hvor man har succes med et lignende koncept. Det er afgørende, at mediet er kendt, nemt og tilgængeligt.

»Man møder lægerne, hvor de er, og mon ikke de fleste læger på et eller andet tidspunkt i løbet af dagen er på Facebook. Der foregår utrolig meget, også fagligt, på Facebook«, siger Christian Vøhtz.

Den enkelte journal Club oprettes som en begivenhed, hvor man kan melde sig til og se, hvem der ellers deltager. Der er udpeget en tovholder, som sørger for at styre debatten. På den udvalgte søndag aften starter tovholderen en tråd, hvor deltagerne efterfølgende kan kommentere og svare på eller stille spørgsmål. Gennemgangen af den udvalgte artikel forgår efter FYAM's artikelkoncept, som hjælper til at strukturere debatten og nå igennem det vigtigste på den time, der er til rådighed. Ud over at være nemt har onlineformen andre fordele.

»Når man sidder 25 mennesker i et rum, er det ikke alle, der kan komme til orde«, forklarer Christian Vøhtz, »her kan alle komme til orde, du kan skrive, hvad du vil. Alle niveauer kan være med. Nogle er rigtig aktive, nogle går ind og liker, hvis de er enige, og nogle følger bare med«.

Selvfølgelig er der udfordringer ved at lave det online:

»Nogle gange kan kommunikationen være stærkere, når man sidder i et rum sammen og kan tegne på tavler osv., men jeg synes ikke, at det har været et problem. Vi har headhuntet seniorforskere til at være med i det her, så vi er sikre på, at der hver gang er én eller to seniorforskere. Hvis der er noget, man bliver i tvivl om, kan man altid spørge dem«, siger han.

Deltagerne debatterer ofte andre faglige emner efterfølgende. Det motiverer folk, at gøre det til en social begivenhed.

»Det er også en måde at udvide sit netværk på. Jeg er i hvert fald blevet venner med nogle stykker«, siger Christian Vøhtz.

Styrker den faglige identitet

Han håber, at initiativet kan få deltagerne til at fortsætte med at læse videnskabelige artikler, efter at kampagnen slutter.

»Hele formålet med kampagnen var, at så mange som muligt skulle kende de seks artikler fra FYAM-kanonen. Jeg tror, at mange har fået en oplevelse af, at videnskabelig artikellæsning ikke bare er udviklende, men faktisk også sjovt«, siger Christian Vøhtz.

Han håber, at andre vil tage deres gode erfaringer med i undervisningsplanlægning.

»Det er fremtidens måde at bruge de sociale medier på. Vi har oplevet stor interesse fra afdelingerne, de medicinstuderende mfl., så vi håber, at ideen lever videre«, siger Christian Vøhtz.

Socialmedierådgiver David Ledstrup spår ligeledes de sociale medier en vigtig rolle i fremtidens uddannelsessystem.

»Lige præcis på sociale medier er vi
first moovers i Danmark – især på Facebook«.

Han tror, at der vil dukke netværk op uden for Facebooks regi.

»Større samfundsgrupper vil få nichenetværk uden for Facebook. Så begynder vi at kunne lave fjernstudier. Der er masser af onlinestudier, hvor man kan følge med på skype eller andre ting, og så er man med i en gruppe i et socialt netværk, hvor man kun taler fagligt. På den måde har sociale medier allerede indtaget studieverdenen. Den går hen og bliver til den faglige verden bagefter«, siger David Ledstrup.

På Facebook ser det ud til, at deltagerne er begejstrede for initiativet. En facebookdeltager skriver:

»Det er en udsøgt fornøjelse at bruge min søndag i jeres selskab. I fællesskab styrker vi vores faglige identitet og kundskaber«.

En anden følger med:

»Fedt at føle sig som del af et fagligt fællesskab – og übercool at vi har samlet så mange til en diskussion af en Lancetartikel på en søndag efter Broen. Hvor mange af de øvrige specialer kan prale af det på en regnfuld søndag i november?«.