Boganmeldelse: Ikke til forhandling - livets ligning

Ikke til forhandling
Ikke til forhandling

Steen Larsen Lektor ved det sundhedsvidenskabelige fakultet Københavns universitet

23. apr. 2020

Jeg var til et foredrag med Chris MacDonald for nogle år siden. Han er en særdeles dygtig foredragsholder og forstår at fange folk ind i sit sundhedsunivers. Dette har han også formået at gøre i sin nye bog. Bogen er skrevet meget personligt, hvor han inddrager skelsættende episoder fra sit eget liv, hvilket gør bogen til meget fængende læsning.

»Ikke til forhandling« er en bog, som alle burde læse. Den tager fat i fire aspekter: kost, motion, søvn og sociale relationer, som alle er vigtige i forhold til at leve et godt, sundt og velbalanceret liv. Bogen handler altså både om fysisk og mental sundhed, hvilket er vigtigt at have for øje.

Bogen er i disse tider rigtig relevant, da vi er mindre og mindre aktive, samtidig med at vi har mulighed for at indtage store mængder af den »forkerte« energi. Dette gør, at vi bliver tykkere og tykkere. Over 50% af alle danskere har et BMI-niveau på over 25 kg/m2, og med øget BMI stiger risikoen for at udvikle mismatchsygdomme, som vi kender som livsstilssygdomme.

Disse sygdomme er: »resultatet af et mismatch mellem vores gener og omgivelser«, altså den biologiske og kulturelle evolution. Den kulturelle evolution går rigtig stærkt; tænk bare på, hvor hurtigt det er gået med smartphones og lignende – dette kan den biologiske evolution slet ikke følge med i. Vi kender alle til, at man lige skal tjekke et eller andet på sin smartphone, inden man går i seng; de færreste af os tænker dog over, at dette kan have en kæmpestor betydning for kvaliteten af vores søvn. Denne adfærd kan ende i mismatchsygdomme.

Bogen inddrager på troværdig vis store mængder videnskabelige data, er samtidig letlæselig og går ikke på kompromis med fagligheden, hvilket gør den interessant og relevant for alle. Bogen giver input til selvhjælp, men måske endnu vigtigere kan den viden, der her leveres, hjælpe vores børn til at leve et sundere og bedre liv uden for mange mismatchsygdomme. Dette er særdeles relevant, da vi lever i en moderne verden, som mennesket lige skal lære at navigere rundt i på bedst mulig vis, således at den biologiske og kulturelle evolution tages med i betragtning.

Stjerner: 5