Boganmeldelse: Kort & godt om sorg

Berit Enggaard Kaae,
Praktiserende læge

7. jan. 2020

»Døden er en fælles skæbne for os alle. En dag mister vi dem, vi elsker, og en dag skal vores børn miste os. Det er livets gang«. Sådan skrives Mai-Britt Guldin allerede på anden side i bogen »Kort & godt om sorg«. Og citatet er typisk for stilen og sproget i bogen. Direkte og konstaterende, men også forklarende og omsorgsfuldt.

Psykolog og seniorforsker Mai-Britt Guldin, en af Danmarks førende specialister inden for tab og sorg, har skrevet endnu en bog om sorg. Denne gang en bog i serien Kort & godt om … fra Dansk Psykologisk Forlag. Bogen er skrevet til sørgende, men pårørende kan også læse med. Og som yngre læge eller praktiserende læge, der beskæftiger sig med sørgende, kan man bestemt også blive klogere.

Fra forlagets side beskrives bogen som en bog for dem, der har mistet – både en kær person eller muligheder eller ting du ikke kan opnå eller få. Bogen beskriver dog primært sorg over at miste til døden. Jeg mener dog, at bogens råd og vejledninger sagtens kan bruges til f.eks. patienter, der mister deres gode helbred ved at få konstateret alvorlige sygdomme, eller personer, der har lidt andre form for tab.

Tidligere har jeg anmeldt »Mestring af sorg – håndbog for efterladte og hjælpere« af Atle Dyregrov og Kari Dyregrov. »Kort & godt om sorg« henvender sig til det samme publikum. Men den er endnu mere præcis, rolig og velargumenteret i sine anbefalinger. Det er en bog, der er lige til at bruge.

Bogen indeholder emner som »Hvad er sorg?« og »Sorgens forløb«. Den beskriver, hvad der sker i kroppen med øgning af kortisol etc. på en letforståelig måde. Den svarer på, om man kan blive syg af sorg, hvordan man lever med sorg, hvordan man taler med andre og sikrer sig deres støtte og beskriver, hvad sorgterapi kan være, og hvordan man lever videre efter tabet.

Alt dette er enkelt og empatisk beskrevet. Og jeg vil mene, at de fleste sørgende og deres pårørende kan blive klogere af at læse denne lille bog, og dermed muligvis komme bedre videre med deres tab. For det er jo det den sørgende skal: komme videre med tabet. For som Mai-Britt Guldin skriver: »Det er en myte, at sorg går over, at den bare bliver mindre og mindre inden i os. Det er nok snarere sådan, at sorgen fyldet det, den skal, men at vi selv udvikler os og lærer at bære og leve med sorgen«.