Boganmeldelse: Min mor var besat

Poul Videbech, professor i klinisk psykiatri ved Københavns Universitet og overlæge ved Psykiatrisk Center Glostrup.

3. jul. 2019

Peter Øvig Knudsen skildrer i sin bog moderens svære depression og hendes kamp mod de indre dæmoner. Dette gøres via interview med forskellige mennesker i hendes omgivelser samt hendes journalnotater fra det psykiatrisk hospital i Risskov, hvor hun er indlagt i lange perioder. Gennem disse oplysninger forsøger forfatteren at få en bedre forståelse for moderens lidelse og den voldsomme negative betydning, som den har haft på hans egen opvækst. Men så rammer forbandelsen også ham selv med fuld styrke: Også han bliver besat af dæmonen i form af en svær depression, der overtager hans krop og psyke.

Det er, som om moderen rækker ud efter ham hinsides graven og vil trække ham over til sig. Han bliver psykotisk, og hans venner får ham indlagt på Rigshospitalets psykiatriske afdeling, hvor han får ECT. Selv tror han, at han skal dø eller forvandles til en zombie af denne behandling. Men miraklet sker: Efter syv behandlinger bliver han rask og kan snart udskrives.

Det er en meget rørende bog, Peter Øvig Knudsen har skrevet. Hans dissektion af moderens og sit eget sygdomstilfælde er gribende, langt ud over den interessante psykiatriske case, som det også er. Det er en modig skildring af en forfærdelig barndom, som har påvirket ham og hans arbejde dybt.

Bogen er også på flere måder en skildring af en lang mental rejse, som forfatteren foretager gennem dette arbejde. Da hans mor dør, bliver han fuldstændig euforisk og danser rundt i lettelse, fordi en enorm byrde er taget af hans skuldre. Da hun skal begraves, kan han ikke få sig selv til at holde en tale til begravelsen, fordi han føler, at han ikke kan sige noget som helst pænt om hende. Men til sidst i bogen er aftrykt den tale, som han et par år senere kunne have holdt. Det er en tale, der rummer medfølelse, ja næsten ømhed over for moderen, som han nu forstår langt bedre.

Bogen kan varmt anbefales.