Boganmeldelse: Til min søster

Dy Plambecks bog handler om retten til at fortælle sin egen historie på tværs af tider, uddannelse og generationer.

Lisa Maria Bang,
ledende overlæge, Gynækologisk ­Obstetrisk Afdeling, Holbæk Sygehus

18. okt. 2019

Jegfortælleren Aya får barn alene efter et kort lidenskabsløst forhold. Den første tredjedel af bogen »Barselshotellet 2015« handler om Ayas graviditet, fødsel og barselsophold, som genforener hende med hendes søster Andrea. De har været meget tætte, da de voksede op i Kalundborg, men gled fra hinanden, da Aya flyttede til København for at studere historie og blev vigtig at høre på med ord som søsteren ikke forstod. »Hvorfor vil du det, det er jo bare sejrherrerne, der skriver historien til deres egen fordel«. Andrea blev frisør, flytter til Odense og får egen salon, hvor hun finder sammen med en voldelig mand.

Tråden på tværs af tiden spindes, da Aya som historiker bliver optaget af Anna Michaelsen, J.P. Jacobsens ungdomskæreste i Thy. Han svarer ikke hendes breve, da han flytter til København, og hun bliver indlagt på Oringe og Sankt Hans. Da han senere sender hende »Marie Grubbe«, som Anna har givet inspiration til, finder hun styrken til at skrive for at »rette fejlene« ikke for hans skyld, men for at erobre sin egen historie tilbage, selv om tiden ikke tillod det.

I bogens sidste del »Värmland 2017« er søstrene og datteren taget til Sverige, hvor Aya skal holde oplæg om Anna Michaelsen på historikermøde. Undervejs fortæller Aya sin egen historie til Andrea med minder fra teenageårene med gryende drifter, vold, sex med dyr og begge køn. Hun deler generøst ud af sine oplevelser med abort, menstruation, fødsel, bristning, sex med kvinder, samt med hvordan hun vil partere søsterens voldelige mand, når hun har slået ham ihjel. Andrea er med for at hjælpe med at passe Ayas datter. Hun er på flugt fra sin voldelige partner og fra sin angst – med et haglgevær i bagagerummet. Indtil også Andrea beslutter sig for at gribe til handling.

Den er bestemt læseværdig, særligt som gynækolog og obstetriker, hvor den giver fortællinger fra et patientperspektiv og giver frivolt indblik i kvindeliv.