Skip to main content

I Norge er der mange års erfaringer med lægehelikoptere, der flyver ud til patienten med en specialuddannet læge, der kan starte behandlingen på stedet. Det er også helikopterlægen, der beslutter, hvor patienten skal føres hen, og om det skal ske med helikopteren eller med en efterfølgende ambulance.

En af de flyvende læger i Norge er danske Lars Knudsen, der er speciallæge i anæstesi, og arbejder som overlæge på Arendal Sykehus uden for Kristianssand. Han har fire års erfaringer fra den århusianske lægeambulance.

»Filosofien i Norge er at give alle patienter et ligeværdigt tilbud, uanset om de bor i et tætbefolket område eller et tyndtbefolket område. Man flytter sygehuset ud på skadesstedet, starter behandlingen og beslutter derude, hvor patienten efterfølgende skal hen, så der ikke sker unødige forsinkelser i behandlingen. I Danmark sker der ofte det, at patienten kommer til det nærmeste sygehus og bliver stabilise-ret, inden der så sker en transport med specielt uddannet personale til et større sygehus. Det giver jo ofte forsinkelser på mange timer. På skadesstedet i Norge kan jeg beslutte, hvor vi flyver patienten hen, alt efter hvilke skader patienten har. Jeg er ansat halvdelen af tiden som luftambulancelæge og halvdelen af tiden på sygehuset, så jeg får erfaringer begge steder«, siger Lars Knudsen.

Fra Arendal dækker helikopteren et geografisk område svarende til cirka halvdelen af Jylland. Der bor cirka 450.000 mennesker i området. Der er også stationeret en lægeambulance i Arendal, som betjenes af helikopterlægen til opgaver i nærområdet. Budgettet for helikopter og ambulance ligger omkring 20 millioner kroner om året.

»De store afstande i Norge taler for en lægehelikopter. I Danmark er der ikke de store afstande, men i Holland, hvor befolkningstætheden er større end i Danmark, er der lægehelikoptere, det samme gælder i storbyer som London, Hamburg og Amsterdam. Man kan godt lave det samme præhospitale arbejde med lægebemandede akutbiler, men det ville kræve mange biler stationeret rundt omkring, så responstiden ikke blev for lang. Personalet ville ikke få den nødvendige erfaring, fordi der ville være få udrykninger til de enkelte biler. Med en lægehelikopter placeret på en specialafdeling kommer ekspertisen og erfaringen ud mange gange i løbet af en vagt«, påpeger Lars Knudsen.

I Norge startede Norsk Luftambulance som et privat initiativ, som staten så siden har overtaget.

»Konceptet i Norge ville relativt nemt kunne overføres til Danmark, blandt andet fordi de to sundhedssystemer ligner hinanden«, siger Lars Knudsen.