Arbejdet med at finde på kvalitetsforbedringer fylder i hvert fald mere end produktivitetskravet, lader det til. Jakob Espesen ser noget forvirret ud, da Ugeskriftet spørger, hvad det har betydet, at kravet blev afskaffet på hans afdeling ved årsskiftet.
”Det er slet ikke noget, vi har haft fokus på. Det har ingen betydning for vores hverdag, og det har ikke medført nogen ændringer. Vi lægger om og effektiviserer, som vi har gjort hele tiden”.
Patienterne kommer alligevel
Som ledende overlæge er Ejler Ejlersen mere bevidst om, at kravet forsvandt ved årsskiftet.
”Men det er ikke noget, jeg har haft ledelsesmæssigt fokus på”, siger han.
På spørgsmålet, om personalet løber mindre stærkt og har fået mere tid til patienterne, svarer han:
”Personalet løber stadig stærkt, ikke mindst plejepersonalet”, siger han.
Forklaringen er, at i modsætning til, hvad man måske skulle tro, er aktiviteten er ikke faldet. Tværtimod.
”Der kommer jo ikke færre patienter, blot fordi produktivitetskravet forsvinder”, som Ejler Ejlersen siger.
Et kig på afdelingens aktivitetstal for årets første otte måneder viser en stigning på cirka ti procent. Der har været 3.500 flere ambulante kontakter end samme periode sidste år. Hvorfor, har han ikke svar på, der er ikke sket omstruktureringer, der kunne medføre det.
Da afdelingen er rammestyret, er der heller ikke sket en tilsvarende stigning i budgettet, som en aktivitetsfinansiering ville have medført.
Men må I så ikke skære ned på aktiviteten og afvise patienterne eller henvise til andre steder eller sætte dem på venteliste?
”Vi kan ikke afvise patienterne. Det vil ledelsen ikke acceptere”.
Så I løber stærkere, selvom produktivitetskravet er væk?
”Ja”.
Afdelingen er i en situation, hvor aktiviteten stiger, og der er ikke kommet mere personale. Sygehuset har en kvalitetsdagsorden, som er baseret på patientundersøgelser, der viser, at det vigtigste er relationen til lægen og øvrigt personale.
Var det ikke målet at drosle ned for det ensidige fokus på produktion?
”Jo, vi skal skrue ned for kvantiteten og op for kvaliteten”.
Men I løber stærkere, så bliver der vel mindre tid til patienterne?
”Ja. Det er ikke lykkedes endnu. Men vi arbejder på det”.