Skip to main content

Det nye patientklagesystem

Jens Winther Jensen

29. feb. 2008
3 min.



Vi skal have et nyt klagesystem i den danske sundhedssektor, og der synes på nuværende tidspunkt at være bred enighed om de bærende principper. Der skal være én indgang til klagesystemet. Der skal være en patientombudsmand, og der skal være et disciplinærnævn. Der skal også være et lokalt niveau i fremtidens klagesystem. Lægeforeningen mener, at det lokale niveau er mindst lige så vigtigt som ombudsmanden. Derfor foreslår vi, at den nuværende ordning med patientkontorer bruges til at etablere Den Lokale Patientrådgivning, DLP, der skal være patienternes første indgang til klagesystemet såvel lokalt som centralt.

Svaghederne i det nuværende klagesystem er åbenlyse. Det er alt for bureaukratisk, der er alenlange ventetider for klagesagerne, mange klager bliver afvist, fordi det nuværende Patientklagenævn kun kan behandle sager, hvor der kan være tale om et personansvar. Vi mener desuden som læger, at afgørelserne ikke er konsistente, og i det omfang afgørelserne kan give anledning til udhængning forskellige steder på internettet, så krænker disse tilstande retsbevidstheden. Frem for alt er det ikke lærende. Man bruger ikke den viden, der kommer frem i sagsbehandlingen til at gøre kvaliteten i sundhedsvæsnet bedre.

Det ser alt sammen lysere ud i de første skitser til et nyt patientklagesystem, som regeringen fremlagde i efteråret som en del af kvalitetsreformen. Hos ombudsmanden får patienterne i bredere forstand mulighed for at få afprøvet deres rettigheder. De får også muligheder for at få behandlet uheldige forløb, der skyldes systemfejl eller sammenfald af omstændigheder, og ombudsmanden skal have mulighed for selv at tage sager op. Hvis der er tale om personansvar, går sagen videre til et disciplinærnævn, som i regeringens oplæg kaldes Det centrale patientklagenævn og disciplinærnævn. Det kunne også hedde Det sundhedsfaglige disciplinærnævn, og det kunne overvejes at placere det i Sundhedsstyrelsen, så det ligger sammen med tilsynsmyndigheden.

Det lokale niveau er kun sporadisk nævnt i regeringens oplæg. Vi mener, det er et bærende element i fremtidens klagesystem. Der er her, vi kan etablere den entydige indgang til klagesystemet. Desuden opstår mange klagesager på grund af misforståelser eller dårlig kommunikation. Det udredes og forliges bedst lokalt mellem behandlerne og den patient, som har oplevet et uheldigt forløb. Endelig så vejer det erfaringsmæssigt meget tungt for patienterne, at et uheldigt forløb ikke gentager sig for andre, og denne læring uddrages også bedst tæt på behandlingsstedet.

DLP skal etableres på alle større sygehuse i landet. Det skal have kompetence til at vurdere, hvordan en klage bedst kan behandles. Hvis den ikke kan afklares lokalt, kan den sendes videre til patientombudsmanden. DLP kan også afgøre, at en sag er så principiel, at den bør behandles af ombudsmanden. Efter Lægeforeningens opfattelse skal der være én central patientombudsmand for hele landet, og hun og hendes stab skal være ansat af staten. På denne måde sikrer vi, at det nye klagesystem får den højeste grad af uafhængighed af sundhedsmyndighederne og høj troværdighed i forhold til patienterne, og til lægerne i øvrigt.