Da regeringen og aftalepartierne fremlagde den endelige aftale om tiårsplanen for psykiatrien, var modtagelsen altovervejende positiv hos Lægeforeningen og de to psykiatriske selskaber. Her er et uddrag af deres kommentarer.
Camilla Rathcke, formand for Lægeforeningen:
»Jeg er meget begejstret over, at man samlet investerer mere end 1 mia. kr. i den regionale behandlingskapacitet – altså flere senge, flere speciallæger til patienterne og flere penge til de udgående teams. Det er en grundlæggende forudsætning for, at vi får en psykiatri i balance«.
»Aftaler af denne størrelse og kompleksitet kræver, at man følger udviklingen tæt og måler på helt konkrete indikatorer for, om man er på rette vej. Derfor er jeg meget tilfreds med, at man i denne aftale har konkretiseret, præcis hvordan man vil måle på, om psykiatrien bliver forbedret for både patienter, pårørende og personale. Præcis som man har gjort det med succes på kræftområdet«.
Merete Nordentoft, forperson, Dansk Psykiatrisk Selskab:
»Vi har haft et særligt fokus på de mest alvorligt psykisk syge – mennesker med skizofreni, bipolar lidelse og svær depression. De får et markant løft med denne aftale, og det er vi glade for. Vi kunne have ønsket os endnu mere, men det her vil kunne mærkes«.
De nye afklaringspladser »er et uklart og dyrt koncept. I værste fald endnu en silo: en afklaringsplads, før man kan få en midlertidig plads og så videre. Målgruppen kunne efter vores opfattelse bedre nås ved opsøgende teams og bedre samarbejde mellem kommune og region«.
Skriftlig udtalelse fra Børne- og Ungdomspsykiatrisk Selskab:
»Er økonomien tilstrækkelig i forhold til de historisk gode og høje ambitioner – både inde i hospitalsvæsenet og på tværs af sektorer? Det er vigtige sten i fundamentet for et bæredygtigt system for børn og unge med psykisk mistrivsel og sygdom. Men det er også en opgave, der har været forsømt længe, og som er omfattende, og hvor alle led har brug for opbygning eller udbygning for at skabe et sammenhængende system for børn og unge med deres familier«.
»Det vigtigste er, at den tværsektorielle forståelse og indsats er indlemmet i aftalen, for det er essentielt for, at vi kan sikre den rette hjælp til alle med psykisk sygdom. Og det er vigtigt, at sundhedsrådene tages i ed til at være med til at have fokus på at løfte denne opgave«.
Læs hele artiklen med reaktionerne på ugeskriftet.dk