Skip to main content

En god fagforening er en synlig fagforening

Cand.scient.soc. Camilla Kjærager, FAYL

1. nov. 2005
4 min.

Formålet med undersøgelsen har alt overvejende været at skaffe feedback fra medlemmerne på den service, FAYL's sekretariat yder, så ressourcerne kan rettes mod at opfylde medlemmernes behov.

Det har selvfølgelig altid været ambitionen, men hidtil er det mest foregået per fingerspitzgefühl.

»Jeg synes, det er et vigtigt at sende et signal til medlemmerne om, at vi lytter til dem og interesserer os for at opfylde deres behov«, siger Mette Worsøe, formand for FAYL.

»Vi skal ikke til at sende spørgeskemaer til vores medlemmer hver og hver anden dag, men vi har brug for nogle pejlinger på, hvad medlemmerne gerne vil have. Sammen med dialogmøderne og strukturrapporten giver den nye undersøgelse os noget at arbejde videre med«.

God kontakt

Set over en bred kam er der en relativ tæt kontakt mellem medlemmerne, der har svaret på undersøgelsen, og sekretariatet, idet godt hvert tredje medlem og tre ud af fire tillidsrepræsentanter har været i direkte kontakt med FAYL's sekretariat inden for det sidste år. Ud over den direkte kontakt per telefon eller brev kender og bruger medlemmerne generelt hele den palet af ydelser, som FAYL tilbyder - hjemmeside, kurser, møder, TR-Tips, Tips på nettet, nyhedsmails og andet informationsmateriale. Når nogle medlemmer ikke bruger FAYL, skyldes det primært »manglende problemer« og/eller at de bruger deres kolleger og tillidsrepræsentanter lokalt. Kun knap 3% har undladt at kontakte FAYL på grund af dårlige erfaringer.

Medlemmerne udtrykker i vidt omfang tilfredshed. Både blandt dem, der er direkte i kontakt med sekretariatet, og dem, der benytter sig af andre servicer, er mere end 9 ud af 10 overvejende tilfredse. Møder som fx dialogmøder og den elektroniske nyhedsmail er de servicer, medlemmerne er mindst tilfredse med, mens tillidsmandskurser, TR-tips, hjemmesiden og herunder »Tips på nettet« falder i god jord hos de fleste. 60% af de medlemmer, som sekretariatet ikke har været i direkte kontakt med, kender og bruger fx hjemmesiden, mens den tilsvarende procent er oppe på 95%, når det handler om tillidsrepræsentanter, der har været i kontakt med FAYL inden for det sidste år.

»Usynlighed«

Mange medlemmer synes dog, at FAYL er for usynlig over for medlemmerne, og de savner overblik over, hvad de kan bruge FAYL til. Sekretariatet føles til tider langt væk, ikke så meget fysisk, men i forhold til det daglige arbejde og de konkrete problemer. Følelsen forstærkes de steder, hvor der ikke er TR, eller hvor TR er »usynlige«.

»FAYL skal være synlig på alle planer, når der er brug for det«, siger Mette Worsøe.

»Når fire ud af ti medlemmer fx siger, at de ikke ved, hvem deres tillidsmand er, så tror jeg, vi kan gøre det bedre. Det er tilsyneladende ikke nok, at man kan finde sin tillidsmand eller ti gode grunde til at være med i FAYL på www.fayl.dk. Måske skal alle nye medlemmer have pjecen »Det kan du bruge FAYL til« i hånden. Måske skal tillids-repræsentanterne til at gå med »Jeg er FAYL tillidsmand«-T-shirt på, eller måske skal de blive synlige ved at varetage nogle af de »basiskurser«, som de yngste yngre læger efterlyser, fx »Lær at læse din lønseddel« eller »Sådan finder du rundt på www.fayl.dk«. »Vi har fået en masse ideer at arbejde videre med«, siger Mette Worsøe, der samtidigt understreger, at det med at blive mere synlige selvfølgelig også gælder det politiske niveau i FAYL.

Trofaste medlemmer

Hvis man kan tro på besvarelserne, har FAYL en meget trofast medlemsskare. 76% har aldrig overvejet at melde sig ud, og kun 6% overvejer det ofte. Når nogle medlemmer overvejer at melde sig ud, skyldes det primært, at kontingentet er for højt, at foreningen er for usynlig, og at den har været for dårlig til at udnytte lægemanglen til at forhandle bedre løn- og arbejdsforhold. Årsagerne til at blive i FAYL er solidaritet, tryghed, manglende alternativer, kursustilbud, tradition og tilfredshed.

Godt halvdelen af medlemmerne mener, at FAYL er en professionel og troværdig organisation. Næsten lige så mange mener, at kun Lægeforeningen, kan varetage deres fagforeningsbehov effektivt. En tilsvarende andel mener, at medlemskab af en lægekredsforening skal være frivilligt. Cirka hver tredje mener, at kontingentet skal sættes ned, selv om det betyder ringere service.

Læs mere på www.fayl.dk

FAKTA
»Se flere resultater på www.fayl.dk«

Medlemsundersøgelsen er lavet via internettet, og 20% af FAYL's medlemmer har svaret. Respondenterne er repræsentative, hvad angår køn, alder, geografi og uddannelsesniveau, når man sammenligner med uddannelsesenqueten, der har en svarprocent på 80. Hvorvidt respondenterne repræsenterer medlemmerne, eller om de er mere positive eller negative, fortæller undersøgelsen ikke noget om. Det er heller ikke så afgørende i denne sammenhæng, idet det vigtigste har været at få en masse ideer om, hvad medlemmerne gerne vil have.

Undersøgelsen har p.t. resulteret i en rapport, der indeholder en række ideer og strategielementer over for forskellige segmenter i FAYL's medlemskreds. Rapporten vil blive diskuteret i FAYL's bestyrelse og udvalg. Der er ikke tale om en videnskabelig rapport i gængs forstand, men en rapport, hvor vi har forsøgt at sætte os i de forskellige medlemstypers sted og besvare spørgsmålene: Hvad vil dette medlem have? Hvad er behovene? Hvad opfatter medlemmerne som god service? Og hvordan kan sekretariatet imødekomme dette? Rapporten kan ses i sin helhed på www.fayl.dk