»Vi har været en gruppe på fire personer – en kirurg, en klinisk udviklingssygeplejerske, en risikomanager fra Kvalitetsenheden og undertegnede som kardiolog – som har gennemgået hvert dødsfald under indlæggelsen for at se, om der var brister i behandling eller pleje med henblik på at ændre uhensigtsmæssige arbejdsgange. Vi har gjort os mange værdifulde erfaringer«, siger hun.
Når klokken slår 15.30
Men når man er så mange forskellige fagligheder, hvordan sikrer man så, at der er et ensrettet fokus og mål, og at der ikke går noget tabt, når det er adskilt på forskellige specialer?
»Vi holder møder løbende. Ud over det daglige tavlemøde har vi en timelang konference hver tirsdag, hvor vi gennemgår alle patienterne med fokus på, hvad der skal til, for at patienten kommer videre«, siger Tobias Kvanner Aasvang.
Han er ortopædkirurg og har været på afdelingen i lidt over et år. Siden første maj som konstitueret overlæge og leder af hoftefraktursengeafsnittet.
»Og så sidder vi jo i samme rum og bruger også hinanden som sparringspartnere. Man kan ikke undgå, at det har en afsmittende effekt, og det skal det også gerne have – vi skal ikke holde op med at forstå patientens hæmodynamik og væskebalance, bare fordi der er kommet en, der har det som spidskompetence«.
Det er særligt vigtigt, fordi Beata Malmqvist kun er én og ikke kan være flere steder på samme tid. Så når hun har fri kl. 15.30 eller er på kurser, er den medicinske overlægekompetence ikke på afsnittet.
»Problemet er, at folk også brækker hoften om aftenen, og når der er ferie og weekend. Hvis du brækker hoften fredag morgen, er du først herinde og igennem systemet ud på fredag eftermiddag, og så er der altså langt til mandag morgen. Jeg kunne godt tænke mig et vikarsystem eller en anden mulighed, som sikrede, at patienterne får samme behandling, lige meget hvornår de brækker hoften. Det er også derfor, at vi ortopædkirurger ikke må resignere og sige, 'nu skal vi ikke vide noget om det medicinske længere', for vi skal kunne varetage den funktion, når kardiologen ikke er der«, siger Tobias Kvanner Aasvang.
Men – understreger han – samarbejdet fører ikke til en sammenblanding af specialerne.
»Der har været en tendens til, at begrebet tværfagligt er blevet til en udviskning af faggrænserne. I virkeligheden synes jeg, at man står endnu stærkere på sine faggrænser, for man skal være endnu mere fagligt kompetent, fordi det, man byder ind med, er ens kernefunktion«.
Den styrkede tværfaglighed med en fast mediciner er én af tre ting, Tobias Kvanner Aasvang mener, har spillet ind på overlevelsen.
»Jeg tror, det gør en kæmpeforskel, at Beata Malmqvist er sendt ind med det ene formål: at fokusere på overlevelse, så hun kan bruge lige så meget tid, som det kræver. Derudover tror jeg også, at det spiller ind, at patienterne bliver opereret tidligere og dermed mobiliseret hurtigere, og at vi har standardiseret behandlingerne, så der ikke er tvivl om, hvem der skal hvad, hvornår. Og så der ikke er nogle patienter, der misser et punkt på vejen. Vi har et helt fastlåst system, som gør, at alle for eksempel bliver lyttet på hjerte og lunger efter operationen. Alle bliver smertevurderet. Vi har en løbende score af deres mobilisering, og hver dag har vi fokus på, om der er kommet gang i deres mave«.
Fordomme og faglige gnidninger
Selvom de faglige forskelligheder er en styrke, har der også været en barriere mellem de to forskellige specialer, som har skabt gnidninger.
»Vi kunne godt have tilfælde, hvor ortopædkirurgen mente, at patienten kunne udskrives, men Beata mente, at der skulle mere medicinsk optimering til. Der har vi skulle finde den gyldne middelvej og fælles fodslag i forhold til, hvordan vi agerer, og hvem, der gør hvad og hvornår. Den forståelse for hinandens specialer tog lidt tid og krævede noget opbakning fra ledelsen«, siger Peter Gebuhr.
Efter fire års finpudsning af samarbejdet er gnidningerne blevet mindre.
»Jeg føler, at vi bygger en bro, hvor både kirurger og mediciner har fælles mål for patienten og prøver at få indsigt i hinandens arbejde. Men selvfølgelig har der været nogle gnidninger, og hver gang, der kommer en ny medarbejder, skal pågældende introduceres til afdelingens nye modus operandi«, siger Beata Malmqvist.
Når man kommer til et andet speciale, sådan som hun har gjort, skal man slå koldt vand i blodet, fortæller hun.
»Lysten til at gennemføre ændringer er stor, fordi der er en anden kultur og andre traditioner. Men det er vigtigt at stikke fingeren i jorden, være lidt ydmyg og sætte sig ind i den måde, andre specialer arbejder på. Og det er vigtigt ikke at have fordomme. Vi medicinere har fordomme om kirurger, og de har fordomme om os, og det kan besværliggøre samarbejdet. Det er vigtigt at være åben for en anden måde at tænke på. Og meget vigtigt at have respekt for hinandens faglighed, og respektere at man har forskellige holdninger. Det er også væsentligt, hvad man udstråler, og hvordan man kommunikerer«.
Og så er klar rollefordeling alfa og omega. Der skal være opstillet klare retningslinjer for og beskrivelser af, hvilke opgaver kirurgerne skal udføre, og hvilke medicineren skal udføre.
»Samarbejdet ville ikke kunne lykkes, hvis ikke ledelsen havde været inde over og sikre det«, siger Beata Malmqvist.