Skip to main content

Ensartet høj kvalitet

Jesper Poulsen

1. nov. 2005
3 min.

Lægeforeningen lægger i sit høringssvar til de nye sundhedslove overordentligt megen vægt på, at man fastholder princippet om, at visitation til alle tre dele af et behandlingsforløb: diagnostik, behandling og genoptræning, er en lægelig opgave. At der er meget gode grunde til dette, viser hørings-svaret fra Kommunernes Landsforening (KL) og udtalelser fra Vagn Ry Nielsen, formand for KL's Social- og Arbejdsmarkedsudvalg. Han siger, at »det er uacceptabelt, hvis man på genoptræningsområdet bryder med princippet om, at den der betaler regningen, også er den, som har retten til at bestille musikken«. Men sådan er det altså ikke i sundhedssektoren. Sundhedssektoren er ikke en danserestaurant. Patienterne har krav på en ensartet høj kvalitet, også når det gælder rehabilitering.

Overordnet råder vi regeringen til at sørge for, at alle parter, der skal arbejde med sundhed i den kommende regionale struktur, netop bliver forpligtet til at levere ydelser af den samme, ensartede høje kvalitet, og vi mener, at sundhedsaftalerne skal bruges til at skabe klare grænser for opgavevaretagelsen mellem regioner og kommuner, bl.a. på rehabiliteringsområdet. Desuden anbefaler vi en fælles rådgivningsstruktur. Faglig rådgivning er forudsætningen for, at regionerne og kommunerne kan løse opgaverne på en kvalificeret måde. Ministeren bør derfor snarest fastsætte regler, så 100 nye kommuner og fem regioner ikke skal opfinde hver sin model. Der er brug for en fælles struktur, der bedst muligt udnytter de faglige ressourcer og sikrer en kvalitativ ensartet rådgivning. Og så vil vi igen opfordre til, at det hele bliver bundet sammen i den danske kvalitetsmodel.

I den nye arbejdsdeling er det helt afgørende, at løsningen af sundhedsopgaverne sker på samme faglige grundlag og bedømmes ud fra den samme målestok/indikatorer uanset hvilken myndighed, der har ansvaret for løsningen af opgaven. For at sikre kvaliteten af ydelserne skal den del af sundhedsvæsenets opgaver, der for fremtiden er placeret i kommunerne, løses på det samme sundhedsfaglige grundlag som i resten af sundhedsvæsenet. Kvalitetsarbejdet de sidste ti år har netop gået ud på, at lokale forhold ikke skal have indflydelse på den behandling, der tilbydes. Lægeforeningen ser derfor frem til, at det bliver sikret, at kommunerne/KL som interessent på sundhedsområdet indgår i arbejdet med den danske model for kvalitetsvurdering.

Ud over dette anbefaler Lægeforeningen i sit høringssvar, at specialeplanlægningen styrkes og sikres et fagligt relevant input. Videre at det sikres, at patienterfaringer indgår i tilrettelæggelsen af sundhedsvæsenets opgaver, og at det i denne forbindelse gøres lettere at udveksle patientdata. Den nuværende lovgivning lægger uhensigtsmæssige hindringer i vejen for udveksling af data, der kunne bedre behandlingen til patienternes eget bedste. Det skal naturligvis ske med skyldig respekt for patienternes mulighed for at sige nej. Vi mener videre, at tiden er inde til at indføre et nyt todelt klagesystem med et patientklagenævn og et disciplinærnævn.

Lægeforeningen lægger overordnet vægt på, at den kommende reform fortsat sikrer et solidarisk sundhedsvæsen med fri og lige adgang. I den nuværende lovtekst er begrebet fri adgang erstattet med let adgang. Vi anbefaler, at man går tilbage til den oprindelige formulering. Vi lægger videre vægt på at sikre et sammenhængende sundhedsvæsen og konstaterer, at reformen lever op til dette. Endelig lægger vi vægt på, at reformen sikrer et sundhedsvæsen baseret på kvalitet, faglighed og planlægning, og at dette sundhedsvæsen er baseret på forskning og uddannelse.

Det er fremtidens sundhedsvæsen.