Skip to main content

EPJ i Randers et år efter - ingen ønsker gamle dage tilbage

Kurt Balle Jensen, kurt@ps-presse.dk

12. aug. 2011
5 min.

Det startede for år tilbage på et møde i Region Midtjylland:

"Det kunne blive hos os", sagde Morten Noreng, daværende cheflæge på Regionshospitalet Randers og Grenaa, da ønsket om at afprøve EPJ i fuld skala på et helt hospital blev drøftet.

Og sådan blev det. For lidt over et år siden kom de sidste afdelinger med, og hele hospitalet var hermed totalt "prisgivet" elektronikken, der erstattede skrevne journaler og administrative funktioner - en meget ambitiøs EPJ hvor bl.a. journalen og PAS er helt integreret.

Forinden var der gået måneders intensiv proces, hvor klinikerne på sygehuset aktivt var med i udviklingen.

Hvordan er det så gået hos pionererne i Kronjylland

Ja, det er i hvert fald gået så godt, at regionen nu i nærmest ekspresfart ruller MidtEPJ ud på de øvrige hospitaler. Men har det ændret hverdagen i Randers? Hvordan er erfaringerne efter godt et år med et stort set papirløst hospital?

"Ja, jeg har ikke hørt én eneste udtrykke ønske om at vende tilbage til det gamle system. Ikke en gang de værste maskinstormere," siger ledende overlæge Knud Thygesen Nielsen, Kirurgisk Afdeling, og giver et eksempel på lettelserne i hverdagen:

"Vi kan selv gå ind og booke, når der er behov for akut operation. Og er der ikke plads, kan vi se, hvilke operationer, der eventuelt kan udskydes, og aftale det med kolleger."

Cheflæge Lone Winther Jensen: "Ja, det en af gevinsterne, når alle journaler og oplysninger er tilgængelige for alle. Vi kan alle være opdateret med alt. Det kræver kun, at der er strøm i huset. Og det er der!"

Hvad med overblikket?

EPJ har været en revolution - og alligevel ikke. Det er for eksempel helt op til den enkelte, hvor meget man vil diktere til lægesekretærerne, og hvor meget, man selv vil skrive ind i journalen. Det er delvist et generationsspørgsmål, men der er intet pres. De fleste vælger nok en mellemting: De skriver gerne selv nogle få linjer direkte ind eller klikker standardbeskrivelser ind og tilføjer så noget.

Men hvis der er tale om mere komplekse forhold med længere beskrivelser, dikterer de til lægesekretæren.

"Selvfølgelig har vi også haft den der med: "Skal jeg til at skrive ind i journaler? Er min arbejdstid ikke for vigtig til det?" Den, har jeg da også selv haft. Men det finder efterhånden sit naturlige leje", siger Lone Winther Jensen.

Alt er dog ikke lyserødt

Noget halter endnu. For eksempel tager det tid og er et irritationsmoment at skulle logge ud af systemet og ind i et andet for at hente røntgenbilleder frem. Før lå beskrivelsen umiddelbart tilgængelig i journalen. Det vil blive ændret, men der er mere, der kan være et problem:

Knud Thygesen Nielsen: "Det der med at kunne brede journalens papirer ud på bordet, det kan jeg godt savne. Journalen er kronologisk opbygget, og det er lidt et problem, synes jeg. Det giver manglende overblik. Når jeg skal scrolle ned på jagt efter relevante data, står min hjerne let af på et tidspunkt. Læger i min alder vil altså gerne have overblik."

Overlæge Klaus Roelsgaard, medicinsk: "Jamen det kommer jo, Knud. Det er på vej. Det bliver, så du kan gå direkte ind på det, du har brug for. Så kan du klikke ind på for eksempel det kirurgiske forløb. Søge direkte i stedet for at skulle gå journalen igennem kronologisk. Det bliver også, så vi kan se, hvor omfattende journalen er. Der bliver en barre, der viser det og som erstatter den fornemmelse, vi før havde i fingrene: er her tale om en patient med en tyk journal?"

Lone Winther Jensen: "Vi har på nogle områder allerede fået større overblik. Når det gælder henvisninger fra de praktiserende læger, så "cyklede" de jo tidligere rundt i systemet og skulle det også. Men når de var det ene sted, kunne man ikke se dem det andet sted. Nu har vi hele tiden det totale overblik, og den læge, der har visitation, kan lynhurtigt "bladre" igennem: hvad har vi af visiteringer? Det er blevet langt mere effektivt."

Mere systematik i henvisningerne

De tre læger er enige: Henvisninger fra de praktiserende læger behandles systematisk og omgående, de er i systemet og er ikke "en bunke papirer", som man måske ikke lige her og nu får gjort noget ved. Den risiko er væk, nu går det helt af sig selv, procedurerne er på en helt anden måde sat i system. Men det er ikke det eneste sted, lægerne mener EPJ har styrket effektiviteten og effektiviteten:

"Nu tager en stuegang et par timer"

"Før kunne vi hos os gå stuegang på tre kvarter. Nu tager det to timer. Til gengæld efterlod vi os en masse, der skulle gøres. Vi måtte satse på, at andre skrev recepter og på andre måder fulgte op. Vi dikterede bare og gik videre. Nu klikker vi selv ind med medicinændringer osv. Vi følger tingene til dørs. Det tager længere tid, men er mere effektivt", siger Knud Thygesen Nielsen.

Effektive konferencer

Klaus Roelsgaard: "Konferencerne er også blevet mere effektive. Alle kan se journalerne på storskærm. Det giver større kvalitet, at alle ved konferencen på den måde får alle oplysninger og kan spørge ind og diskutere ud fra det. Tidligere havde vi godt nok også journalerne med, men der var kun én, der kunne se i dem ad gangen. Nu kan alle se alle data."

Lone Winther Jensen: "Ja, tidligere blev journalerne typisk kørt ind på et bord, men måske blev der ikke set i dem. Nu er der grundlag for en mere kvalificeret diskussion: Hvorfor valgte du at gøre sådan og sådan i din behandling? Det giver løbende læring og udvikling."

De tre læger er enige: Konferencerne har fået et løft. Man kan ikke bare "gøre det på den måde, man altid har gjort det". Nu bliver man i positiv forstand stillet til regnskab hos kollegerne. Det er en sidegevinst, de ikke havde kalkuleret med eller forudset. Sådan er det bare blevet.

Den eksterne kommunikation med ikke mindst de praktiserende læger har også fået et løft og vil få det yderligere. Men de er ikke tilfredse, lægerne på sygehuset i Randers.

De siger det ærligt: de bliver aldrig tilfredse. Hver gang noget nyt udvikles, åbner det dørene til nye muligheder. De er gået langt, men de er kun kommet et lille stykke på en uendelig vej ind i fremtiden. Der er stadig mange skridt at tage.

Fakta

MidtEPJ består af medicinmodul, bookingmodul, rekvisitions- og svarmodul, klinisk proces og patient administrativt system (PAS). Efter afprøvningen på et helt hospital gav politikerne grønt lys for at indføre systemet i hele regionen. Det sker netop nu over hele Region Midtjylland.