Generelt problem
Reumatologerne er ikke ene om problemet, som især rammer de store områder med dyre lægemidler, hvor industrien har en naturlig interesse i at komme så tæt på de ordinerende læger som muligt. Det gælder f.eks. kræftlægerne.
»Vi er blevet bedt om at komme med forslag til formand for to nye udvalg for medicinsk behandling af kræft – brystkræft og lungekræft – men det har vi ikke kunnet. Primært på grund af de nye, uvarslede habilitetsregler, der er indført med tilbagevirkende kraft«, siger Lars Henrik Jensen, formand for Dansk Selskab for Klinisk Onkologi, med reference til at de nye reglers toårspassus rækker tilbage i tiden gældende allerede fra nu. Det tidligere RADS, som nu er opsuget i Medicinrådet, arbejdede med et lignende krav, men på ét år.
I Lars Henrik Jensens optik kan dødvandet komme til at gå mere ud over Medicinrådet end lægerne og patienterne.
»Konsekvensen er, at Medicinrådet kommer til at lave et stykke arbejde, som formentlig ikke vil blive taget for gode varer ude i klinikken. Vi kan ikke have tillid til arbejdet, hvis ikke det er de rigtige specialister, der vurderer medicinen. Det er tvingende nødvendigt, at det er onkologer, der står i spidsen for det arbejde. Så må vi som kræftlæger selv vurdere medicinen. Patienterne skal nok få deres medicin, men det bliver så uden om Medicinrådet«, siger han.
Hvordan det?
»Man kan ikke forestille sig et system, hvor vi ikke kan komme til at give behandlingerne. Hvis Medicinrådet ikke kan komme med nogle løsninger, må vi gå til sygehusejerne. Der er jo fri ordinationsret, og vi som læger er forpligtede til at hjælpe den enkelte patient«.
En sådan tilgang vil de facto etablere en form for parallelt prioriteringssystem. Lars Henrik Jensen er dog fortsat optimist.
»Vi håber på en samlet løsning med at undlade habilitetsreglernes tilbagevirkende kraft i begyndelsen, sikring af at lægerne bliver frikøbt fra afdelingerne til arbejdet, og slutteligt at sygehusene selvfølgelig skal finansiere al efteruddannelse«, siger han.
LVS ønsker overgangsordning
Der arbejdes på en løsning, og f.eks. har paraplyorganisationen LVS – de lægevidenskabelige selskaber – aftalt at mødes med Medicinrådet i et forsøg på at finde et kompromis.
»Budskabet er, at de regler Medicinrådet har lavet, er strammere end de gamle RADS-regler. De er også strammere end dem hos EMA (det europæiske medicinagentur, red.) og NICE (det britiske prioriteringsinstitut, red.)«, siger LVS-formand Henrik Ullum.
»At at man vælger at stramme meget akut, er måske lidt at bede om problemer. Med en overgangsordning kunne det have været undgået«.
Industrien: brug Amgros
Den fastlåste situation går selvsagt ud over lægerne, patienterne og fagligheden, men også lægemiddelindustrien, som har udsigt til ikke at kunne få sine nye produkter taget i brug i Danmark, før problemet er løst.
»Vores primære budskab er, at nødvendig kompetenceudvikling naturligvis ikke bør føre til inhabilitet – uanset hvem der finansierer den«, siger vicedirektør i Lægemiddelindustriforeningen (Lif) Henrik Vestergaard, som også sammenligner med EMA og NICE.
Hvad synes du, der bør gøres?
»Vil man ikke have, at industrien medvirker til at betale (for lægers efteruddannelse, red.), kan man jo overveje nu og her helt ekstraordinært at finansiere efteruddannelsen med det overskud på mere end 70 mio. kr., der ligger i Amgros (regionernes indkøbscentral, red.), men det er næppe en varig stabil, løsning«.
Regionerne vil ikke betale
Fra lægeside har det været et ønske i årevis at få sygehusejerne til at betale for lægers efteruddannelse. Hidtil er det ikke blevet imødekommet, og sådan er holdningen stadig.
»Læger har jo nogle rettigheder i overenskomsterne, og jeg går ud fra, at det er den enkelte afdeling sammen med den ansatte, der vurderer, hvordan de bruges bedst og mest målrettet. Vores udfordring er nogle gange at have penge nok til efteruddannelse af de andre personalegrupper, som er antalsmæssigt flere og har mindre beløb«, siger Bent Hansen (S), formand for Danske Regioner.
Kan I bruge overskuddet i Amgros?
»Og hvad så de år, Amgros ikke giver overskud? Nej, vi skal ikke til at begynde at blande andre budgetter ind i det. Det har ikke gang på jord«.